stemmer jeg skrev feil mente motsatt syntes det er flott at en olje som er bra for miljø også oppfyller krav API TC som er krav fra dem fleste snøscooter produsenter. må jo bli i pose å sekk det.
Noen ble sikkert mye klokere av alt dette, men jeg er litt usikker på hva jeg skal velge for denne sesongen. Så om jeg setter følgende opp mot hverandre:
Ipone fra Nortec, Castrol snowrace 2t og polaris sin egne olje, til å bruke i hovedsak på min 2010 polaris rmk 800 og til dels på min rev med 800ho motor (som er pisket).
Er nyskjerrig på jorbærolja til Nortech, får GODE priser på CASTROL og får tak på polaris sin olje også, men er litt verre og har neppe noen god pris på denne.
Hvilken klasse er ipone? Castrol er API-TC
Er ny på forumet her så jeg skal være forsiktig med å trå i salaten men etter å ha lest litt på BITOG og tråden referert til lengre oppe må jeg si meg enig med BoomerDC. Måten disse testene er gjort på virker høyst merkelige og lite troverdig. Det er ikke noe hokkuspokkus og få analysert en oljeprøve. Det koster noen kroner men helt innenfor hva en vanlig entusiast kan få gjort. Nå husker jeg ikke i farten hvem som gjorde det her i Norge men i fjor en gang tenkte jeg på å gjøre det og måten det blir gjort på er at man forhåndsbetaler for x antall prøver. Man får med egne beholdere for oljen man ønsker å teste og sender de da inn når det måtte passe(ved feks oljeskift på en 4-taktsmotor) uten at det da koster noe ekstra. Måten denne chemist fyren gjør det på, særlig etter å ha lest hvordan han gjør det, høres jo helt Mikke Mus ut i mine ører. Nå er jeg bare en tekniker og ikke en kjemiker men sammenlignet med tester som man finner på BITOG, blir det helt merkelig å lese om maskinen the chemist har fått laget av en slektning osv osv. Det er flott at noen tar seg bryet med å teste olje men bare når det er gjort på en riktig måte av folk som vet hva de holder på med.Det er vel sånn at uansett hvem eller hva som hadde gjort en sånn test så hadde noen blitt surkete og ikke helt fornøyd med resultatene. Så det var noen AMSOIL selgere på et forum som ikke var helt happy...de prøvde så hardt å disse "thechemist" at det var nesten flaut å lese.
Jeg synes det er flott at noen tar seg bryet med en sånn test. Synes resultatene stemmer ganske bra med det som er kjent i markedet fra før og det er ene og alene derfor jeg tror på "thechemist" sine resultater.
yamaha sin egen olje så fyll på å kjør. Ikke noe anna å si om denRossfjorden skrev:Erfaring med Yamalube?
yamaha sin egen olje så fyll på å kjør. Ikke noe anna å si om den
Det at Go Kart miljøet tar opp sin motor etter hvert løp sier meg bare at god driftsikkerheten hos de ikke er det samme som god driftsikkerhet hos den gjennomsnitlige scooterkjøreren. De gjør det fordi det er sånn regimet deres er og sånn motorene er konstruert. De skal taes opp ofte. TC-W3 har ingenting i en to takts landmotor å gjøre. TC-W3 er en spesifikasjon laget for utenbordsmotorer med ubegrenset direkte kjølemedium OG krav til utslipp i vann. Det siste er veldig viktig og en av hovedgrunnene til "non-ash" spesifikasjonen i NMMA TC-W3.Champion sis racing 2T har blitt brukt av mange i GO KART miljøet i sommer og der er det kun det beste som holder....
dette er samme olje som til snøscooter bare at snøscooter oljen også har TC-W3 additiv pakke.
ring Erik Olsen (FAR) på 91757726 til GO kART kjører fra mesternes mester på NRK 2013.
han har brukt Champion og demonterer motor etter hvert løp.