Den store oljetråden

stemmer jeg skrev feil :) mente motsatt syntes det er flott at en olje som er bra for miljø også oppfyller krav API TC som er krav fra dem fleste snøscooter produsenter. må jo bli i pose å sekk det.
 
stemmer jeg skrev feil :) mente motsatt syntes det er flott at en olje som er bra for miljø også oppfyller krav API TC som er krav fra dem fleste snøscooter produsenter. må jo bli i pose å sekk det.

Kan ikke få i pose og sekk hetes det :)
 
hei :) ja det bør du :) lettest er å ringe 22383000 der får du info om din nærmeste forhandler.. er det ikke i ditt område sender dem olje til deg med gratis frakt....
 
Polaris sin ves gold olje kan anbefales, lite lukt, supre egenskaper på på standard, trimmede og turbomaskiner.. Prisen er også blant de beste på markedet, absolutt en sterk konkurent når det kommer til pris :)
 
Får bare gode tilbakemeldinger! Har noe høyere flashpoint enn vanlig,passer bra i trimmede motorer.
 
Noen ble sikkert mye klokere av alt dette, men jeg er litt usikker på hva jeg skal velge for denne sesongen. Så om jeg setter følgende opp mot hverandre:
Ipone fra Nortec, Castrol snowrace 2t og polaris sin egne olje, til å bruke i hovedsak på min 2010 polaris rmk 800 og til dels på min rev med 800ho motor (som er pisket).

Er nyskjerrig på jorbærolja til Nortech, får GODE priser på CASTROL og får tak på polaris sin olje også, men er litt verre og har neppe noen god pris på denne.

Hvilken klasse er ipone? Castrol er API-TC
 
Noen ble sikkert mye klokere av alt dette, men jeg er litt usikker på hva jeg skal velge for denne sesongen. Så om jeg setter følgende opp mot hverandre:
Ipone fra Nortec, Castrol snowrace 2t og polaris sin egne olje, til å bruke i hovedsak på min 2010 polaris rmk 800 og til dels på min rev med 800ho motor (som er pisket).

Er nyskjerrig på jorbærolja til Nortech, får GODE priser på CASTROL og får tak på polaris sin olje også, men er litt verre og har neppe noen god pris på denne.

Hvilken klasse er ipone? Castrol er API-TC

Temlig sikker på at uansett hva du velger vil det ha veldig liten konsekvens, utenom for lommeboka om du har god pris på castrol ;)
 
Det er vel sånn at uansett hvem eller hva som hadde gjort en sånn test så hadde noen blitt surkete og ikke helt fornøyd med resultatene. Så det var noen AMSOIL selgere på et forum som ikke var helt happy...de prøvde så hardt å disse "thechemist" at det var nesten flaut å lese.

Jeg synes det er flott at noen tar seg bryet med en sånn test. Synes resultatene stemmer ganske bra med det som er kjent i markedet fra før og det er ene og alene derfor jeg tror på "thechemist" sine resultater.
Er ny på forumet her så jeg skal være forsiktig med å trå i salaten men etter å ha lest litt på BITOG og tråden referert til lengre oppe må jeg si meg enig med BoomerDC. Måten disse testene er gjort på virker høyst merkelige og lite troverdig. Det er ikke noe hokkuspokkus og få analysert en oljeprøve. Det koster noen kroner men helt innenfor hva en vanlig entusiast kan få gjort. Nå husker jeg ikke i farten hvem som gjorde det her i Norge men i fjor en gang tenkte jeg på å gjøre det og måten det blir gjort på er at man forhåndsbetaler for x antall prøver. Man får med egne beholdere for oljen man ønsker å teste og sender de da inn når det måtte passe(ved feks oljeskift på en 4-taktsmotor) uten at det da koster noe ekstra. Måten denne chemist fyren gjør det på, særlig etter å ha lest hvordan han gjør det, høres jo helt Mikke Mus ut i mine ører. Nå er jeg bare en tekniker og ikke en kjemiker men sammenlignet med tester som man finner på BITOG, blir det helt merkelig å lese om maskinen the chemist har fått laget av en slektning osv osv. Det er flott at noen tar seg bryet med å teste olje men bare når det er gjort på en riktig måte av folk som vet hva de holder på med.
 
Kjør champion olje !!! Se www.championoil.no
Dem har topp olje til både 2takt og 4takt.... Å du får super priser bare ring direkte..
Dem har også stor kunnskap om snøscooter motorer
 
Er skeptisk til Champion 2-t oljen siden den er Tc-W3 klassifisert. Rotax anbefaler bla ikke Tc-W3 olje og Polaris har vel også gått helt bort fra det. 4-takt og giroljen til Champion ser bra ut dog.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
 
Champion sis racing 2T har blitt brukt av mange i GO KART miljøet i sommer og der er det kun det beste som holder....
dette er samme olje som til snøscooter bare at snøscooter oljen også har TC-W3 additiv pakke.
ring Erik Olsen (FAR) på 91757726 til GO kART kjører fra mesternes mester på NRK 2013.
han har brukt Champion og demonterer motor etter hvert løp.
 
Det er vel oftere mengden olje skutern får, og ikke type olje, som fører til flest havari og mest slitasje(når vi kun snakker olje). Det tror iallfall jeg :)
 
Champion sis racing 2T har blitt brukt av mange i GO KART miljøet i sommer og der er det kun det beste som holder....
dette er samme olje som til snøscooter bare at snøscooter oljen også har TC-W3 additiv pakke.
ring Erik Olsen (FAR) på 91757726 til GO kART kjører fra mesternes mester på NRK 2013.
han har brukt Champion og demonterer motor etter hvert løp.
Det at Go Kart miljøet tar opp sin motor etter hvert løp sier meg bare at god driftsikkerheten hos de ikke er det samme som god driftsikkerhet hos den gjennomsnitlige scooterkjøreren. De gjør det fordi det er sånn regimet deres er og sånn motorene er konstruert. De skal taes opp ofte. TC-W3 har ingenting i en to takts landmotor å gjøre. TC-W3 er en spesifikasjon laget for utenbordsmotorer med ubegrenset direkte kjølemedium OG krav til utslipp i vann. Det siste er veldig viktig og en av hovedgrunnene til "non-ash" spesifikasjonen i NMMA TC-W3.
Japsene har laget en egen standard for snøscooter, nemmlig JASO FC som er tiltenkt motorer med eksosventiler(noe TC-W3 ikke er), oppstart i streng kulde osv. Det finnes en europeisk standard også, ISO L-EGD. Både JASO FC og ISO L-EGD stiller veldig strenge krav til hva motoren skal klare mtp røykutvikling, soting + masse greier.
Polaris anbefalte tidligere TC-W3 mens sier nå i likhet med BRP ikke bruk det. BRP har gått for ISO L-EGD etter tidlig å ha anbefalt å ikke bruke TV-W3. AC anbefaler ISO L-EGD, JASO FC eller API TC men ikke TC-W3. Yamaha har gått for JASO FC. API TC er en amerikansk standard som generelt er sett på som mye lavere enn ISO og JASO. En TC-W3 olje skal ikke kunne klare spesifikasjonene til en JASO FC og ISO L-EGD pga miljøkrav men ofte har oljeprodusentene alle disse på samme flaske. Jeg anbefaler derfor at så lenge oljen holder TC-W3 krav, er det bare å holde seg langt unna de.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lene95 og Rossfjorden
Champion er sikkert bra.
Men det er vel en grunn til at 2T racing oljen demmes IKKE har -W3 merking men -TC. Hvorfor? Fordi den skal tåle mere påkjenning over tid.
W3 er en miljøolje opprinnelig myntet på outboard. Som smaug1 sier,styr unna.
 
den har jo API TC og JACO FC også....
den er bare mer avansert og en dyrere olje som også dekker krav motorer der det er krav til til TC-W3.
da jeg kjøpte min nye ski doo 800 e-tec i 2011 sendte jeg mail til importør med vedlegg om denne oljen og fikk fra teknisk i retur av den var godkjent og jeg ville ikke få noe problem med tanke på garanti. og erfaringen etter 2 års kjøring er: ikke røyk/lukt og på service har dem bemerket ren motor og ikke rørt eksos porter for dem så ut som nye.... har nå kjørt 5600km med den. syntes det er fint jeg at oljen er miljøvennlig i dager hvor kanskje snøscooter kan bli litt mer lovlig. ser dere leser mye på nett og der finner en hva en vil......
 
Hvilken olje har JASO FC og TC-W3 godkjenning samtidlig?
Snøscooteroljen er ikke API TC og JASO FC godkjent. Det er forøvrig bortimot umulig å inneha både ISO L-EGD, JASO FC og TC-W3 samtidlig. API-TC og TC-W3 er mulig siden kravene til API-TC ikke utelukker TC-W3.
Det er ikke det at TC-W3 er mer miljøvennlig i seg selv, men siden marinemotorene ofte slipper ut eksosen direkte i vannet spesifiserte NMMA at det ikke skulle være forsurende stoffer samt fosfor osv i eksosen som er vannløslig.
Champion har merkelig nok 2-t olje som IKKE er TC-W3 godkjent men ISO L-EGD, JASO FC og API-TC men disse oljene er ikke reklamert som snøscooterolje noe "marineoljen" deres er?
 
Tror jeg går for "oil of ulay" neste gang... :rolleyes: For å gjøre det enkelt for min egen del, så kjører jeg GUL XPS olje på min E-tec800R, og jeg putter polaris VES gold på switchback'en til kjerringa! Det medfører lite misforståelser i oljejungelen for mitt vedkommende..
 
  • Liker
Reaksjoner: 4 brukere