"Dagens opptur/nedtur" topicen

Som svoren Toyota/Suprafan klarer jeg ikke helt å like fronten på den bilen. Håper den er råere i virkeligheten. Prototypen var skikkelig heftig mens produksjonsmodellen er litt "tam".

Ja prototypen var rå, men produksjonsmodellen er så halvgal den heller. Og med små grep hadde den blitt enda råere. Syns det var dumt demobilen er svart, for den nye supraen er en bil som klær farge. Og som kjøremaskin lever den opp til forventningene. Har scrolla nett såpass at jeg har fått med meg at disse blir å yte ca. 450 hk med remapping. Lappen henger i en tynn tråd om man hadde investert i noe sånnt.

Trur elbil er en nisje som kommer til å ha mye av markede en stund men i de lange løp og på verdensbasis er det ikke gjennomførbart. For det første har vi ikke kraftproduksjon nok til å dekke behovet om vi skal til det nivået av elkjøretøy som politikerne og MDG sikler etter. Og utbyggingen av kraftproduksjon for å dekke etterspørselen vil ligge åresvis på etterskudd. En annen ting er batteriene, hva er de laget av? Jo bl.a. lithium. Og der er vi i stor manko for å kunne gjøre bilparken elektrisk. Med mindre vi reiser ut i verdensrommet for å utvinne lithium da. Og det forurenser uhorvelig mye mer å produsere disse bilene enn vanlige bensin/dieseldrevne biler. Trur at når folk blir obs på det kommer elbil til å tape seg veldig som konsept. Har mer trua på LPG og LNG drift av kjøretøy og transportmidler på kort sikt. Og på lang sikt har vi nok ikke sett hva vi kommer til å drive kjøretøy på enda.
 
Som tidligere elbileier kan jeg si litt om det. Problemet til elbilen er ikke rekkevidden. Det kan man bygge seg fra med større batteri eller høyere energitetthet. Problemet er den enorme forskjellen på rekkevidde varm vs kaldt vær og ladehastigheten både under ideelle forholdhold men særlig i kulden. I dette med ladning baller det på seg enda flere utfordringer siden det ikke er gitt hva man betaler for. På en bensin/dieselbil er det ikke spørsmål om hva man betaler for. Man betaler for mengde drivstoff(en liter bensin tilsvarer ca 10kWt for de som er interessert i sånt) og pumpen teller dette og alle er fornøyde men sånn er det ikke med strøm. Man kan enten betale for tiden man bruker...fordi det er ikke gitt hvor for akkurat din bil klarer å ta imot strømmen, eller mengden strøm man mottar.
Hva er problemet her tenker du kanskje?
Vel, hvis man betaler for tiden man trenger kan det hende at du bare får noen få kWt på batteriet pga at den er kald, dermed betaler du en halv formue for bare noen få mil rekkevidde -> bensinen kunne koster 30kr/l og fortsatt lønnes = ingen lokkes til å kjøre elbil.
Hvis man ikke betaler for tiden men den faktiske strømmen man mottar dukker en annen utfordring. Noen kan stå en halv evighet og oppta en ladestasjon for å skvise inn de siste 10% SoC(state of charge) på batteriet.
Det er dukket opp diverse kombinasjoner og "løsninger" på dette men det kompliserer mest hele greia når konkurrenten er forbildelig ukomplisert. 20 liter er 20 liter og det tar noen sekunder.

At man får halv rekkevidde i noen kuldegrader gir selvsagt også en haug med utfordringer(been there, done that, have the t-shirt).
Li-ion/Li-po eller andre lithium kjemier er for dårlig rett og slett. Nå skal Toyota komme med faststoffbatteri(Solid state battery) som kan endre på alt dette og da kan vi kanskje komme oss et steg videre men selv om jeg er en svoren Toyotamann tviler jeg litt på påstanden til Toyota om at de er så nær meg å være ferdig med å utvikle en slik batteriteknologi. Det er omtalt som den hellige gral innenfor batteri og det er litt for lite ståhei rundt dette til at de kan være så forbaska nært(batteriet skal brukes i en ny elbil det kommende OL i Tokyo neste år). For bare knapt et par år siden ble SSB omtalt som nesten Star Wars teknologi som kun eksisterte i teorien/på lab, og nå hevder altså Toyota at de er klar for produksjon...jaja stemmer det er det bare å bøye seg i hatten. Da er Toyota virkelig helt rå på teknologifronten.

En annen utfordring med elbil er distribusjon av kraft. Det stemmer ikke at vi har for lite kraft til å forsyne elbilene i Norge om alle kjørte elbil. Den saken er biff, problemet er heller å levere all denne kraften til de mildt sagt heftige laderene som skal forsyne bilene. For de med elektrikerbakgrunn så leverer i dag én lader 150.000W(Tesla Supercharger) og dersom man effektivt skal lade bilparken på veien i det ganske land må man nok minst ha 8-10 ladere av dette kaliberet så mao 1500000W pr lokasjon! Litt ohms lov sier altså (1500000/22000)/1,73=ca 40A om man går for å kjøre en 22kV høyspent linje til hver lokasjon! Fullt gjørbart men da snakker vi altså om å kjøre en høyspentlinje til hver forbanna ladeplass!
I praksis kan man ikke kjøre en slik linje over uendelig lange strekk pga transmisjonstapet så da må kraften produseres relativt nært hvor behovet er og da snakker vi vindmøller og/eller vannkraft. Kostnaden for dette vil være astronomisk for å ikke snakke om naturinngrepene som må gjøres...
 
  • Wow!
Reaksjoner: EJ
Verden kommer til å se litt annerledes ut om 10 år, det er bare å se på utviklingen til elbilene de siste 10 årene - og det ser bare ut til å aksellerere - det nytter lite å sette bremsene på og tviholde på gammeldags teknologi. Men å si det i enkelte motormiljø får piggene ut i alle retninger, men mange er redd for nye ting og alt som forandres.

Alt som nevnes av begrensninger i dag kommer til å bli løst før den tid, det er jeg rimelig sikker på. Håper denne tråden fortsatt eksisterer når den tid kommer, så vi kan ta en realitetssjekk i 2029 for å se hvordan ståa er :D
 
Ja har det egentlig skjedd så mye på ti år da? Husk at Toyota lagde en elektrisk Rav4 i 1997 med et 27kWt batteri og en rekkevidde på 190km. Min Leaf i 2014 hadde et mindre batteri(24kWt) og kortere rekkevidde(opp mot 170km). Batteriene har ikke blitt nevneverdig bedre, kall det heller en optimalisering akkurat som batteriet på drillen din som før var på 4Ah nå er 5Ah uten å blir noe større. I bare minus 10 ville ikke batteriet ta til seg strøm på en hurtiglader(50kW) noe fortere enn fra en vanlig 16A kurs fra en stikkontakt. Sånn er det fortsatt i dag.
Begrensingen ligger i kjemien i et batteri, foruten faststoff batteri virker det ikke å være noe løsning i sikte på dette.

"Utviklingen" med Tesla i spissen, har vært i å bare sette inn et veldig stort batteri og dermed skape en veldig stor bil som så langt har vært eneste måten å gjøre det på.
Kan også nevne at min Leaf hadde et forbruk på 1,5kWt pr mil på en god dag(i vanlig fart) og 1,2kWt i snill fart. En Hyundai IonIQ går ganske lett på 1.0kWt mens en Tesla ligger på 2-2,2kWt. I-Pace enda dårligere og nye Leaf adskillig mer enn den generasjonen jeg hadde.
Jeg synes ikke utviklingen går så himla mye framover som mange skal ha det til annet enn at bilene er blitt kule, har en sinnsyk ytelelse og nesten blitt det nye statussymbolet blant noen. Det var det ingen som trodde for 10 år siden når Leaf og trillingene rullet på veien.
 
  • Liker
Reaksjoner: RS
Mange gode poeng der! Uansett, en spennende utvikling :) liker stillheten fra elkjøretøy, men jeg har vel alltid gått litt mot strømmen der. Har vært av den oppfatning at det er enkelt å lage støy, utfordringen er å lage motorer som er mest mulig stillegående.
 
Fikk endelit bøylen bak fra over dammen :D måtte vente nesten 3 mnd så begynte å bli skepisk om jeg kom til og få den :)
Burde bli bra :D
 

Vedlegg

  • thumbnail_image2.jpg
    thumbnail_image2.jpg
    226,8 KB · Sett: 106
  • thumbnail_image1.jpg
    thumbnail_image1.jpg
    185,9 KB · Sett: 109
Gobiln, aka utebodn som @Steile Cato kalle den, har æ nu hatt i over 2 år. I løpet av de 2 åra har aldri lyset til instrumente funka. Har prøvd utallige ganga utn å finne nokka feil eller klart å fikse det. Men plutselig i morrest når jeg sku starte biln så ble jeg møtt av dette synet. LYS!!! Lys som jeg aldri trudde jeg sku se. :D
15702935727267487387698114498470.jpg