ARCTIC CAT Arctic cat m7000 mcx 270

pesslaad

Medlem
13 Feb 2011
3.487
2.411
Kongsvik/Lødingen
Da er ny scooter handlet inn for sesongen og håper jeg blir fornøyd med årets valg! Valget ble en Arctic cat m7000 mcx 270, 2015 mod med knappe 1400km i god stand :) Denne ble byttet mot min 925 hardcore med mellomlegg fra han med m7000..

Specs på denne:

- Bdx airframes i kvit
- C&a pro ski bx
- Ventkit sidedører
- Styreforhøyer
- Krok med forsterkabøyle
- Cutler turbomag vekter
- Thunderproduct helix med fjær
- Reimbag på tunnelen og reservereim
- Hvite handguards

Har allerede laget en what to do list, men det må bare taes med tiden ettersom når man får råd:

- Ny hylseforing til c&a pro skia (mangler 1)
- 2016 mod forstilling
- Monteringsett til skien
- Turbotrykk måler og af
- Roll over valve
- Heve turtallsperren og kanskje senke tenning (?)
- Dekalkit
- Mere kaldluft til innsug (frogskinz)

Om noen har innspill å komme med, så fyr laus :D

G.jpg
E79121D2-.jpg
F05DA1C9-.jpg
 
Går det å bygge om til 2014 tank og sete på disse med å bytte til lettvekts batteri og flytte det frem til buk ett sted for eks?
 
Går det å bygge om til 2014 tank og sete på disse med å bytte til lettvekts batteri og flytte det frem til buk ett sted for eks?

Uten å vite for sikkert vil jeg tippe nei. Disse har jo eksosen som kommer ut bak motoren og går i en krøll under tanken og kommer ut over girkassa igjen og til turboen. Så er vel egen tank formet for å passe med eksosen.
 
Skjønner tanken din. Men du vill få bedre effekt ut av og ha den som æ gjør. Kan fort bli gurgling når du har den under panseret. Så vist du merker gurgling i vinter på scooteren. Monter cold air kitt. Er som dag og natt
 
Skjønner tanken din. Men du vill få bedre effekt ut av og ha den som æ gjør. Kan fort bli gurgling når du har den under panseret. Så vist du merker gurgling i vinter på scooteren. Monter cold air kitt. Er som dag og natt

Det er jeg fult klar over. Hadde cold air intake på min forrige turboscooter :) Men de blir fort utsatt for greiner å busker da.. Satser at den får rikelig med kaldluft slik jeg tenker det :)
 
  • Liker
Reaksjoner: lucas9020
Her blir nok ikke det gjort så alt for mye, isåfall blir det over tid :) Har en onge i påvente nu så må spare litt på scooterfronten, men blir ikke helt stopp :oops::(:)
 
Gratulerer med det også :) Har solgt Polaris'n. Blir turboscooter neste gang uten tvil. Mest lyst å prøve en AXYS med turbokit. Men vurderer også 4-takt. Har du noen formening om hvordan M7000 Turbo blir i forhold til M1100 Turbo. Effektmessi får man dem jo lik om man vil, men tenker på balanse og vekt. Har prøvd orginal 1100 turbo i 162", syns ikke den var veldig leken. Viper MCX270 syns jeg er i overkant topptung.
 
Gratulerer med det også :) Har solgt Polaris'n. Blir turboscooter neste gang uten tvil. Mest lyst å prøve en AXYS med turbokit. Men vurderer også 4-takt. Har du noen formening om hvordan M7000 Turbo blir i forhold til M1100 Turbo. Effektmessi får man dem jo lik om man vil, men tenker på balanse og vekt. Har prøvd orginal 1100 turbo i 162", syns ikke den var veldig leken. Viper MCX270 syns jeg er i overkant topptung.

Takk :) Turbo axys med bd kit (kun det æ har prøvd) er rått! Godt bunndrag i dem med lavkomp topp kontra ac :D Om du velger en slik så blir du neppe skuffet :thumb: Har ikke prøvd noen av dem, så kan ikke utale meg der. Men M1100 er en del tyngre en m7000 og dem er tyngre en vanlig m8000. Men en kompis av mæ har viper 270 og sier at dem ikke er sååå mye tyngre en m8000 å kjøre. Så vi får vente til vinter og se :D Men hadde m11000 40" forstilling eller 38"?
 
Hente du ut mye ekstra krefter på å heve turtallspærra?

Blir ikke mer hestekrefter. Toppeffekten ligger nært turtallspærra, og træff man turtallspærra så risikere man at låsen på ventilen kan fære av slik at ventilen løsne og detter ned i motorn. Er bare før å minske faren med det der :)
 
Blir ikke mer hestekrefter. Toppeffekten ligger nært turtallspærra, og træff man turtallspærra så risikere man at låsen på ventilen kan fære av slik at ventilen løsne og detter ned i motorn. Er bare før å minske faren med det der :)

Ooja, så man kjøre på samme turtall som vanlig, men har litt mer margin før den går på spærra?
 
Økes vell fra 9000-9200 (?) til 9700 ca :) Kan kjøres på samme turtall som vanlig, 8800rmp ish, men kan fint vektes opp på litt høgere turtall for å få bedre respons siden dem må vektes tungt.
 
Skal vi holde tråden On Topic eller kan jeg stille noen spørsmål rundt disse MCX kitene? Slett dette om du ønsker.

Hva inngår i MCX190 kontra 240 eller 270 kit?
Kan man kjøpe en scooter som har 190kit og oppgradere til 240 uten di helt store endringene?
 
Sist redigert:
Skal vi holde tråden On Topic eller kan jeg stille noen spørsmål rundt disse MCX kitene? Slett dette om du ønsker.

Hva inngår i MCX190 kontra 240 eller 270 kit?
Kan man kjøpe en scooter som har 190kit og oppgradere til 240 uten di helt store endringene?

270 kit har intercooler, shims til toppen, større turbo og annen mapping enn 190 kit.
 
240 er utgått slik jeg har forstått det. Men 240 regner jeg sterk med at man må dekomprimere. Samme turbo som 270 har? Klarer vell bare 220hk ca med 190kitet om det ikke er dysene/bensinpumpen som ikke klarer mere. På 190kitet er det ingen ekstradyser, men ekstradyser følger med på de andre kitene og oppover (240, 270).
 
Gratulerer med det også :) Har solgt Polaris'n. Blir turboscooter neste gang uten tvil. Mest lyst å prøve en AXYS med turbokit. Men vurderer også 4-takt. Har du noen formening om hvordan M7000 Turbo blir i forhold til M1100 Turbo. Effektmessi får man dem jo lik om man vil, men tenker på balanse og vekt. Har prøvd orginal 1100 turbo i 162", syns ikke den var veldig leken. Viper MCX270 syns jeg er i overkant topptung.

@Sunvang har hatt en m7000/viper 270. Han har helt sikkert noen innspill hvordan den er kontra andre proclimb vis han har prøvd andre modeller. Uansett så kan han sammeligne den mot polaris :rolleyes:
 
@Sunvang har hatt en m7000/viper 270. Han har helt sikkert noen innspill hvordan den er kontra andre proclimb vis han har prøvd andre modeller. Uansett så kan han sammeligne den mot polaris :rolleyes:
Har ikkje kjørt veldig mye proclimb, men det jeg la merke til var forskjellen er att viperen virker mere veltette og ukontrollerbar pga tyngden og mest vektfordelingen. Merker att proclimb chassiet er bygget for en lettere 2-takt motor, og ikke den tyngre 4-takteren.

Kjøpte meg en Sidewinder i år, og selv om denne er tyngre, så føles den lettere pga vektfordeling og dempere, så veldig spent på hvordan den er på snøen.

Har jo bestillt meg nye Arctic Cat Hardcore også, så har gode muligheter til og sammenligne de til vinteren.
 
Har ikkje kjørt veldig mye proclimb, men det jeg la merke til var forskjellen er att viperen virker mere veltette og ukontrollerbar pga tyngden og mest vektfordelingen. Merker att proclimb chassiet er bygget for en lettere 2-takt motor, og ikke den tyngre 4-takteren.

Kjøpte meg en Sidewinder i år, og selv om denne er tyngre, så føles den lettere pga vektfordeling og dempere, så veldig spent på hvordan den er på snøen.

Har jo bestillt meg nye Arctic Cat Hardcore også, så har gode muligheter til og sammenligne de til vinteren.

Men var det veldig merkbart/stor forskjell? Men du har ikke fått prøvd sidewinder på noe snø enda, bare på gulvet? Bare å medele hvordan dem er ila vinteren :D Ingen polaris på deg nå?
 
Takk :) Turbo axys med bd kit (kun det æ har prøvd) er rått! Godt bunndrag i dem med lavkomp topp kontra ac :D Om du velger en slik så blir du neppe skuffet :thumb: Har ikke prøvd noen av dem, så kan ikke utale meg der. Men M1100 er en del tyngre en m7000 og dem er tyngre en vanlig m8000. Men en kompis av mæ har viper 270 og sier at dem ikke er sååå mye tyngre en m8000 å kjøre. Så vi får vente til vinter og se :D Men hadde m11000 40" forstilling eller 38"?
No ska ikke æ rive noe korthus hær eller si æ har supermye erfaring med viper. Men æ har testa viper med boost i godt pudderfør å personlig mene æ den e mye tyngre å kjøre enn m8000. Grei å legge på siden men når du får den over på siden ligger den hele tiden å jobber mot deg å vil bare ned på begge skiene igjen :/
 
No ska ikke æ rive noe korthus hær eller si æ har supermye erfaring med viper. Men æ har testa viper med boost i godt pudderfør å personlig mene æ den e mye tyngre å kjøre enn m8000. Grei å legge på siden men når du får den over på siden ligger den hele tiden å jobber mot deg å vil bare ned på begge skiene igjen :/

Tyngre er det ikke nåkka å skjule på, men spent på hvor stor forskjell det er når jeg får prøvd den til vinteren. Men nu blir æ å montere 36" hardcore forstilling på den å :D
 
Tyngre er det ikke nåkka å skjule på, men spent på hvor stor forskjell det er når jeg får prøvd den til vinteren. Men nu blir æ å montere 36" hardcore forstilling på den å :D
Mente ikke tyngre som i vekt man som i at den hele tiden jobber mot deg å bare vil opp på 2 ski igjen. lurer på at det har med tyngre roterende masse og gyroefekt og gjøre. er i alle fall som @Sunvang sa det at den virker veldig ukontrolerbar :( Tror nok du må omstille deg en god del du som kommer fra ac hc som er veldig lettkjørt og forutsigbare. Den jeg prøvde hadde vel 36 om jeg ikke husker feil. Men detter er jo bare inntrykke jeg fikk av viper, ikke sikkert du vil føle det på samme måte ;)