Arctic Cat 2019

Syns det var gode priser på Arctic Cat i år :)

92B51D97-189F-419C-B8CA-53BA9B5DB03A.jpeg
 
Når alle venter på (startskuddet) en scooter som leder ann (ac). Så er ikke utfallet så vanskelig og spå ;)
 
Hehe, ser likens ut når man ser slike NY tester av uansett scooter, så utfaller er aldri vanskelig å spå:p
 
Slike akstester gjorde vi på 90-tallet og jeg er enda usikker på hva vi egentlig ville fram til.
Personlig så synes jeg 800 e-tec enda er en fantastisk motor og det er ikke effekten i seg selv på 850'en som gjør den fantastisk, det er totalpakken. Lettstartet, mindre vibrasjoner, forbruk(synes den går hakket rimeligere enn 800 e-tec), stator som produserer nok strøm til at alt fungerer hele tiden også på tomgang, driftssikkerhet(vil selvsagt vise seg etterhvert), kjørbarhet, lite vedlikeholdsutgifter m.fl.
 
Slike akstester gjorde vi på 90-tallet og jeg er enda usikker på hva vi egentlig ville fram til.
Personlig så synes jeg 800 e-tec enda er en fantastisk motor og det er ikke effekten i seg selv på 850'en som gjør den fantastisk, det er totalpakken. Lettstartet, mindre vibrasjoner, forbruk(synes den går hakket rimeligere enn 800 e-tec), stator som produserer nok strøm til at alt fungerer hele tiden også på tomgang, driftssikkerhet(vil selvsagt vise seg etterhvert), kjørbarhet, lite vedlikeholdsutgifter m.fl.

Går ikke reim-problemer under driftsikkerhet? Et stort minus på landsbasis. Sinnsykt mange som ringer og spør om hjelp til variatorer. Ellers er det vel en bra scooter. (sier en som selger AC ;) )

Jeg har ingen problemer med å tro på den testen der, selv om det er litt på kanten å gjøre den under en førstegangs visning. Jeg baserer det på at 2018 AC går like bra eller bedre 850, og beltet på Alpha One ser bedre ut! Det er min mening.
 
Går ikke reim-problemer under driftsikkerhet? Et stort minus på landsbasis. Sinnsykt mange som ringer og spør om hjelp til variatorer. Ellers er det vel en bra scooter. (sier en som selger AC ;) )

Jeg har ingen problemer med å tro på den testen der, selv om det er litt på kanten å gjøre den under en førstegangs visning. Jeg baserer det på at 2018 AC går like bra eller bedre 850, og beltet på Alpha One ser bedre ut! Det er min mening.

Er vel ikke gjort noen endringer på motor fra 18-19 såvidt jeg kunne se. Kjørte mot ett par 850er her om dagen (Med en hardcore 18) og det var temmelig tilfeldig hvem som vant, alle scooterne virker å være giret veldig likt og traff toppfart på ca 110-115 etter ikke veldig lenge. Var den som fikk best start og traff max hastighet som alltid vant. Jeg må si meg veldig fornøyd med at Arctic Cat greier å lage en motor som går like godt som 850. Vi tok også alle av deksler og kjente på primær, sekunder og reim etter "draggene". Der kunne ikke de som kjørte 850 holde hånden lenger enn 2-3 sekunder på hverken primær eller sekundær, faktisk ikke så veldig lenge på selve reima heller. Jeg kunne uten problemer lagt både hånd og manndom på variatorene uten annet enn en liten pirrende lunk. Får ski-doo lynx på variatorene blir de nok hakket værre å få has på.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Går ikke reim-problemer under driftsikkerhet? Et stort minus på landsbasis. Sinnsykt mange som ringer og spør om hjelp til variatorer. Ellers er det vel en bra scooter. (sier en som selger AC ;) )

Jeg har ingen problemer med å tro på den testen der, selv om det er litt på kanten å gjøre den under en førstegangs visning. Jeg baserer det på at 2018 AC går like bra eller bedre 850, og beltet på Alpha One ser bedre ut! Det er min mening.
Reimspising anser jeg ikke som motorproblem men problem med drivlinjen og noe som i teorien er relativt enkelt å løse. Testen er sikkert grei nok og som mange hevder så har ikke BRP klart å hente ut det maksimale på sin drivlinje som igjen betyr at det er billig effekt å hente der i tiden som kommer. 850 motoren er en perle og en motor jeg i tror kommer til å stå seg som kanskje den beste 2-t motoren gjennom tidene.
 
Går ikke reim-problemer under driftsikkerhet? Et stort minus på landsbasis. Sinnsykt mange som ringer og spør om hjelp til variatorer. Ellers er det vel en bra scooter. (sier en som selger AC ;) )

Jeg har ingen problemer med å tro på den testen der, selv om det er litt på kanten å gjøre den under en førstegangs visning. Jeg baserer det på at 2018 AC går like bra eller bedre 850, og beltet på Alpha One ser bedre ut! Det er min mening.

Sinnsykt mange som ringer har ofte en logisk forklaring.....Som denne:

Skjermbilde (9).png
 
Det der er nok IKKE forklaringen. Skidoo og Lynx har store problemer med reimer. Jeg har snakket med flere forhandlere om det. Det er et faktum. Og når de i tillegg har størst markedsandel så vokser problemet med det.
Reimspreng ER et problem men det er ikke et motorproblem. Ja det er solgt jævla mange maskiner men det er ikke noe unnskyldning. Var sist innom en forhandler og snakket om det på tirsdag og de prøver jo også å argumentere med det men det godtar ikke jeg som noe unnskyldning. Noen vil alltid ta reimer, kanskje bør de se på kjørestilen sin akkurat som noen bruker opp en clutch på bilen sin sinnsykt fort men det er ikke en forklaring som er god nok her. Hadde reimene blitt utslitt, trådene kommer ut osv hadde det vært en ting men når de sprenges kan man ikke si annet enn at det er en ingeniørtabbe en eller annen plass.
Selv tok jeg min første(og eneste så langt) på det som må kunne beskrives som perfekte forhold for en Xtrim. Hard og fin løype, moderat fart over noen små hopp med fine landinger og når da reima slites i filler kan man ikke si at det er for høy giring/mye belastning eller varme. Skivene var bare lunken men reima var maltraktert.
BRP har kuket det til enkelt og greit og det trenger de å høre også.
 
Reimspreng ER et problem men det er ikke et motorproblem. Ja det er solgt jævla mange maskiner men det er ikke noe unnskyldning. Var sist innom en forhandler og snakket om det på tirsdag og de prøver jo også å argumentere med det men det godtar ikke jeg som noe unnskyldning. Noen vil alltid ta reimer, kanskje bør de se på kjørestilen sin akkurat som noen bruker opp en clutch på bilen sin sinnsykt fort men det er ikke en forklaring som er god nok her. Hadde reimene blitt utslitt, trådene kommer ut osv hadde det vært en ting men når de sprenges kan man ikke si annet enn at det er en ingeniørtabbe en eller annen plass.
Selv tok jeg min første(og eneste så langt) på det som må kunne beskrives som perfekte forhold for en Xtrim. Hard og fin løype, moderat fart over noen små hopp med fine landinger og når da reima slites i filler kan man ikke si at det er for høy giring/mye belastning eller varme. Skivene var bare lunken men reima var maltraktert.
BRP har kuket det til enkelt og greit og det trenger de å høre også.


Jeg kjøper ikke den med kjørestil.

Jeg har mishandla min Hardcore i nesten 50 timer. Den får vannvittig med juling. Har kjørt den helt ut og rett i turtalls sperra maaaange ganger og hold full gass så lenge i løssnø at det skulle ikke være mulig. Det er nesten ikke reimstøv engang. Det er også grunnen til at AC går godt med mindre hk mot brp 850. Brp har bommet skikkelig på noe med variatorer, og jeg er enig, får man skikkelige variatorer på en 850 så blir det en killer!
 
Jeg kjøper ikke den med kjørestil.

Jeg har mishandla min Hardcore i nesten 50 timer. Den får vannvittig med juling. Har kjørt den helt ut og rett i turtalls sperra maaaange ganger og hold full gass så lenge i løssnø at det skulle ikke være mulig. Det er nesten ikke reimstøv engang. Det er også grunnen til at AC går godt med mindre hk mot brp 850. Brp har bommet skikkelig på noe med variatorer, og jeg er enig, får man skikkelige variatorer på en 850 så blir det en killer!
Mange setter på ny IKKE innkjørt reim og gir full gass igjen, etterpå skjønner de ikke hvorfor reima holder så dårlig.....men det er nok mindrertall, eller?
 
Mange setter på ny IKKE innkjørt reim og gir full gass igjen, etterpå skjønner de ikke hvorfor reima holder så dårlig.....men det er nok mindrertall, eller?

Innkjøring av reim ville ikke løst de problemene desverre. Innkjøring gjør en reim mer holdbar, men innkjøringa senker ikke driftstemperatur på variatorer.
 
Tilbake til temaet ;)

Fikk litt tilbakemeldinger fra min forhandler i går. Han var utelukkende imponert over Alpha! Han var også fornøyd med hvordan den fungerte i løype og hardt føre (noe jeg har vært bekymret for). Jeg hadde vært rimelig klar på at det står mellom den og en ny Hardcore EVO, så ser ingen grunn til at han skulle skryte opp Alpha’n sine egenskaper til meg.

Prisene var lavere enn fryktet også:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Sunvang og Myre
Jeg drister meg til enda et variator OT innspill:
Mange endrer kjørestil etter første reimsprenging.
Hørte en kar sa at han ikke turte å bruke sin Summit på samme måte som før fordi han var redd for sprenging på feil tid og sted.
Så om reim nr.2 holder lenger, så kan det være pga en mental sperre.
 
Her burde eg skrevet nåkka kjempelurt..
Glede meg til å prøve den nye AC. For og se om den passer til min kjørestil:)
 
Jeg drister meg til enda et variator OT innspill:
Mange endrer kjørestil etter første reimsprenging.
Hørte en kar sa at han ikke turte å bruke sin Summit på samme måte som før fordi han var redd for sprenging på feil tid og sted.
Så om reim nr.2 holder lenger, så kan det være pga en mental sperre.
Huffda!det er jo grusomt:(
 
Det finnes folk som fikser sånt. Kan være verdt å bestille seg en time.
 
Men det er jo noen som enda plages. Selv etter dyre påkost.. hva med dem?
 
Visst faen er det grusomt!kjøper scooter til 170000kr som blir helt motsatt av det du trodde,som ødelegger din kjøring og kanskje du taper interesse??hvorfor er ikke det grusomt?
Vel, det er litt av "gleden" med denne hobbyen og ikke kom å fortell meg at BRP er spesielt unik. Alle har vært gjennom denne mølla og denne gangen er det BRP sin tur. For meg nå, er det viktigste at min forhandler tar dette seriøst, kanskje enda bedre, flere forhandlere er på saken og har fått ganske frie tøyler til å finne ut av en løsning. Er nok ingen forhandler som er fornøyd med situasjonen og jeg kan bare tenke meg at en del av de nok lirer av seg både det ene og det andre til BRP sentralt.