Arctic Cat 2019

Har heller ingen trua på det der. Iallefall ikke til Norske forhold. Også di fargene da... Men kudos for å ha laga til nødsnor :thumb:
De gir flashback til de gamle AC fargene fra tidlig 90-tallet. Lilla og grønn i skjønn forening.
 
Om man får med matchende kjøredress og hjelm på early order er det bare å sign me up! Den matcher dårlig den svarte og oransje scott-dressen min
 
Jeg vet hvertfall godt hvilke egenskaper jeg er ute etter i scooteren.
Det jeg kjører i dag er overhode ikke perfekt, men har potensiale med litt ombygginger
 
Så en video delt på FB der scooteren sto på utstilling, og noen drev og la den over på siden.....å du søte tid hvor mye den kunne legges på siden uten at beltet rørte seg fra golvet!! :eek:
Ja det var imponerende og se hvor mye den kunne tippe på siden før belte rørte seg
 
Jeg hadde prøvd først, ikke handlet på forutinntatte meninger!

Meninger og meninger. Trenger vel ikke være rakettforsker for og skjønne hva som vil skje når man sidehiller med den der....
Hallo....merker det jo til og med på t-motion jo! Og det er ikke i nærheten av det der!
 
Helt ærlig så tror jeg det er mange fordeler med monorail. Flere enn først antatt!
Cat-gutta selv sier: bedre floatation ,mindre trenching. Hvorfor? Beltet former seg etter underlaget uten å brøyte seg gjennom. Behageligere fjæring/høyere comfort. Hvorfor: mindre slag fra underlaget pga flaten er redusert. Lavere faktisk vekt. Mindre snø og is.

En ting som det ikke snakkes om er sentrifugalkraften i beltet! jeg tror ikke det beltet der flexer like lett med litt trackspeed. Kan man nesten si at stivheten på beltet til en viss grad kan bestemmes av gassen? Igjen, tror ikke man skal være for rask med å konkludere resultatet. Her er det mange faktorer som kan spille inn.
 
Sist redigert:
Tja, har selv kjent hvordan t-motion er....Såe....
Men, nå snakker jeg som sagt om en spesifikk type kjøring da. Og der mener jeg det blir feil og gå den veien.
 
Alle endringene som er gjort på scooteren forutenom railsystemet er jeg utelukkende positiv til. Knappene, skiene, nødstoppen osv osv. Det er jo selvfølgelig en grunn til at alle videoen viser en ekstremt manøvrerbar scooter i puddersnøen. Det er jo det den er skapt for, men hvordan scooteren oppfører seg på semivinterføre, noe vi dessverre har alt for mye av, vet vi lite om. Skal ha meg ny scooter men vet ikke om jeg skal gå for 18 eller 19. Vært utrolig kult å prøve Alphaen!
De kommer sikkert til å videreutvikle monosystemet til å kunne låse det helt av om ønskelig.
Eneste måten å låse det av på er og montere en extra vange på hver side av monorail !
 
Hvem trenger mono rail når man kan ha twin suspension :rolleyes:

FB_IMG_1519684459786.jpg
 
Armene er bygd for å vri seg (flat). Men i praksis er det nokk ikke mye det er snakk om.
Tipp scooteren på siden og sett vernesko tuppen under beltet ved festet til frambukken før du retter opp scooteren så ser du hvor mye det flekser. Er en del.
 


Her poengterer Cat sine backcountry kjørere det med å sammenlikne mot T-motion osv :)
 
Tror ikke at styrken i seg selv eller at det blir problemer rent mekanisk i løssnøen. Alt det der går sikkert helt fint. Da er jeg mer skeptisk til hva som skjer når man kjører på harde løyper, lander hardt på skrå, tryner osv. Rett og slett hvor godt det tåler klønekjøring. Har inntrykk av at alle proffkjørere aldri ødelegger noe selv med gigantiske hopp mens vi vanlige dødlige kuker det til etter 30 min med et lite hopp ned en snøskavel hvis det er noen svakheter i konstruksjonen.
Ser for meg at det er relativt lette å få noe inn i mellom belte og rail ved skråkjøring. Utvendig kant må jo bli vrengt mye nedover når innvendig kant er trøkt opp?
Er også litt skeptisk til alt som er limt sammen. I dette tilfelle har de limt sammen kurven med demperfeste osv i framkant som er konstruert av magnesium med aluminium rail videre bakover. Magneisum i seg selv er et svartens material. Ekstremt stivt men super sprøtt. Når det gir etter går det i fillebitter så det monner.
Spennende utvikling det er sikkert. Dessverre tror jeg at mange kommer til å klage over dette mest fordi de kjøper feil scooter til sitt bruk.
 


Her poengterer Cat sine backcountry kjørere det med å sammenlikne mot T-motion osv :)


Haha :gapskratt2:
Teamkjørere som framsnakker de som betaler lønna dems :p

Og når det gjelder hvordan det funker kontra t-motion, så kan det seff sammenlignes forhold til skråkjøring. Bare at monorail har gjort problemet ennå større :eek:
Det er så enkelt som at det handler om fysikk....blir beltet liggende plant med underlaget, så vil det kunne skli nedover lettere.
Har ingen av dere kjørt litt bratt på ski eller....? Og ja, klart det kan sammenlignes!
 
Sist redigert:
roper og skriker om revolusjon, for å så sammenligne det med en gammel oppfinnelse som går ut på det samme :biggrin:

gammel tech i ny utførelse..

hadde de bare flyttet knappene vekk fra styret i stede for å lage ny klump som erstattning hadde alt vært tilgitt :D
 
Mange som kjøper Mountain scootere hadde hatt det bedre med kortere belte og breiere forstilling. De kjøper det fordi det er kult mao.
Så tar de på seg "hårhua" og steiler avgårde, på løypa.
MANGE kommer til å kjøpe Alpha fordi det ser kult ut, de har ikke hørt om washout og sentrifugering.
Det kommer til å selges Alphaer.

Egentlig en Artic Cat vaskemaskin detta. Me både Washout, sentrifugering, ett frekt lilla utseende og med praktiske brytere for enkel betjening :D