ARCTIC CAT 2017 King Cat Turbo

Har du bilder av stemplet?
Av ren nyskjerrighet, kan det være stempelringen som har vært borti eksos porten?
Eller at stempel ringen er montert opp ned, eller montert uten å sjekke ring åpning?
Altså, derfor den har blitt så varm, hvis det ikke er pga olje
 
Hvordan er fuel justeringa på disse? Får du justert selv, eller er hjernen mappet hos Speedwerx?
 
Redder kanskje ene sylindern :)
Tror eg fant feilen også, huset på kompressor var løst, så sto 3-4mm skeivt. Sto bare med 2 bolter, skal være 4 stk. Derfor var alt svart pga den har blåst ut så mye luft der. Kan vel forklare varmgangen pga aaaalt for mye fuel?
Fikk jo bare 7000 omdr på slutten av turen også
7C116E77-B3E8-4F23-8E01-830781840B9A.jpeg
2782A5DA-239F-4F47-BAE3-78F987F0A2D6.jpeg
746A682F-B147-4541-B95E-FF4BF8F49CCB.jpeg
6F0129C0-8579-4872-B303-5AF9DC87ED8B.jpeg
 
Redder kanskje ene sylindern :)
Tror eg fant feilen også, huset på kompressor var løst, så sto 3-4mm skeivt. Sto bare med 2 bolter, skal være 4 stk. Derfor var alt svart pga den har blåst ut så mye luft der. Kan vel forklare varmgangen pga aaaalt for mye fuel?
Fikk jo bare 7000 omdr på slutten av turen også
Vis vedlegget 67837 Vis vedlegget 67838 Vis vedlegget 67839 Vis vedlegget 67840
Me detta stempelet syns æ det e heilt sykt at du KLARTE å få 7000rpm..:eek: har vel mine tvil om at det e for mye fuel som har gjort detta..hvilke stempla e det??
 
Kan det ha kommen sny inn åpninga på kompressorhuset, å blidd med inn på stempelet som igjenn har skapt varmen?
 
Blir ikke for varm av for mye fuel. Varmest er det ved ideell forbrenning, altså det som heter stochiometrisk tilstand(AF 14,7:1). Over og under dette synker temperaturen under forbrenning. Ved mager blanding er det ofte slik at skjæring kan skje og det er fordi ved en feit blanding tar det uforbrente drivstoffet opp veldig mye varme(absorberer varme ved fordampning) som er veldig effektiv. I motsatt tilfelle ville man trenger mye mer overskuddsluft til å klare å transportere like mye varme.

En dieselmotor blir varm ved feit blanding som er grunnen til at turboen fort brenner i filler hvis man sleiver inn med skrujernet og skrur opp dieselpumpen.
 
Nå vet jeg ikke helt hvor du holder til i landet. Men kunne ikke vært en vurderingssak og bumpet opp bensinkvaliteten en liten del? Ett kompressorkit er ikke billige greier så kunne jo vurdere noe skikkelig 109 oktan og mappe den i en benk. Skulle tro det ville gi høyere driftsikkerhet og mye mindre fare for detonering. Samt ett strøkent register. Er kanskje alene om dette, men så mye penger som brukes på diverse turbo og kompressor kits så er det vel nesten dumt å holde tilbake på bensinet som skal drive det hele? :D
 
Nå vet jeg ikke helt hvor du holder til i landet. Men kunne ikke vært en vurderingssak og bumpet opp bensinkvaliteten en liten del? Ett kompressorkit er ikke billige greier så kunne jo vurdere noe skikkelig 109 oktan og mappe den i en benk. Skulle tro det ville gi høyere driftsikkerhet og mye mindre fare for detonering. Samt ett strøkent register. Er kanskje alene om dette, men så mye penger som brukes på diverse turbo og kompressor kits så er det vel nesten dumt å holde tilbake på bensinet som skal drive det hele? :D
Holder til i bardufoss :)
Nå aner ikkje eg kordan scootern har vært mappet osv, var montert når eg kjøpte scootern. Har vel vært kjørt 1600km med dette kittet på 98 okt og 10% 100ll.
Eg har kjørt 20% i mitt eie. Har ikke sjekket a/f eller noe siden eg fikk den så dette skal sjekkes nå. Men klart bedre bensin skader aldri :)
Bare få ihop scooter før noe annet :)
 
  • Liker
Reaksjoner: JohnnyS
Her må det nok legges på noen % fuel ja :) Den røde referanselinja på AF er 12.5, her ligger den på et gjennomsnitt på 13.8 ca. Er godt innafor på full gass da :p
Noen som har god peiling på POD-300 skjerm her? :)
 

Vedlegg

  • Untitled.png
    Untitled.png
    530,3 KB · Sett: 142
Ja det ser ut som du har litt arbeid å få mappet dette riktig. Nytter ikke at bare full gass er feit for det er vel den gassposisjonen man bruker minst :)
 
Ja det ser ut som du har litt arbeid å få mappet dette riktig. Nytter ikke at bare full gass er feit for det er vel den gassposisjonen man bruker minst :)
Skal prøve og legge til fuel med pod 300, kan legge til opp til 20% mer fuel over hele registret. Var allerede lagt til 10% på topp registret 6666rpm-10000 i dette tilfellet :) Men med det snønivået som er her er viljen nær null :p
 
Kjenner til saken når det kommer til kjørelyst og motivasjon denne vinteren. Er jo mid registeret som er litt skummel på slike bygg, nå kjenner jeg ikke til pod 300 men har holdt en del på med Boondocker og PCV :)
 
Kjenner til saken når det kommer til kjørelyst og motivasjon denne vinteren. Er jo mid registeret som er litt skummel på slike bygg, nå kjenner jeg ikke til pod 300 men har holdt en del på med Boondocker og PCV :)
Er jo pcv på den, pod 300 er bare displayet som er koblet til :) kan justere pcv +- 20% med den
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK