20.000 kr i bot for "high marking"

Jeg trur det er en tapt sak. Trur ikke dokker får sympati annet en scooterfolk som oss. Det er nokså håløst at politiadvokaten(Aktor) og Dommer setter boten til 20 000, men ka vente du av dem som skal sette en standar for den KRIMINALITETEN dere ha gjort. Jeg fikk 10 000 i bot for og kjøre etter traktorvei med bilen min, kjøring utenfor godkjent sommerløype, såe.... du ser det er ikke bare bare og være kriminell.

er nok en tapt sak ja. men vist vi alle bare holder kjeft hver gang noe sånt skjer så blir det ivertfall ikke bedre. vi burde få fram hvor sammlet vi scooterfolk er. og tror du ikke det blir noen som vil bli sure når dem får vite att det ikke ble noen bot på guttan siden det var mange med på å betale denne:)
 
er nok en tapt sak ja. men vist vi alle bare holder kjeft hver gang noe sånt skjer så blir det ivertfall ikke bedre. vi burde få fram hvor sammlet vi scooterfolk er. og tror du ikke det blir noen som vil bli sure når dem får vite att det ikke ble noen bot på guttan siden det var mange med på å betale denne:)

Mye der er sakens kjerne ja. Det er viktig at det ikke blir et døende ramaskrik, som varer kun en ukes tid, før tiden som går blåser det bort. Vi må få organisert oss på et vis, et sted for felles samling.

For husk alle sammen, herfra og utover vil det bare bli desto strengere og strengere. Nå skal det opp til forslag at kjøring utenfor løype evnt "highmarking" og lignende vil føre til "obligatorisk" fengselsdom, og sågar inndragelse av scooter.

En annen del av hovedpoenget er rett og slett at vi må få samlet oss, enten det er 50 eller 500 stk, før det er "for sent". Vi må få til en slags samlet front mot galskapen så snart som mulig. Dette forumet kan være et fint utgangspunkt. Så får vi også huske på å holde alt saklig, objektivt og lovlig fra vår side.
 
  • Liker
Reaksjoner: crazymm
Men dem kan vell ikke sende dokker i fengsel?
Det blir jo for drøyt

Det var det påtalemyndigheten ville hele veien med saken vår. Vi fikk ikke tilbud om forenklet forelegg via avhør eller mulighet til en eventuell tilståelse hos politiet.

Saken ble fremmet for retten, hvor de plusset på brudd på Vegtrafikkloven paragraf 3, som er svært streng, og brudd på et eller flere ledd i denne paragrafen vil alltid føre til minimum betinget fengsel.

For å si det enkelt, vi (jeg og nijlas) er tilsynelatende "prøvekaninene" for den nye og enda strengere linjen som påtalemyndighetene skal legge seg på. Så, til neste år, om du ferdes utenfor lovlig løype, så ikke alltid regn med at du kan "slippe unna" kun med bot. Plutselig står dere i våre sko, og blir stevnet for retten, hvor påtalemyndigheten har fengsel og vandel i sikte, ikke et forenklet forelegg.

Vi går på usikker is som scooterfolk, med et beksort, kaldt og grumsete myrvann rett under bena på oss. Derav ligger det også hvor viktig det er at vi gjør noe, ved hjelp av så riksdekkende media osv. som mulig, snarest. Få belyst galskapen, og se hvor man evnt kan få fisket etter støtte. Både hos den utøvende myndighet (politiet o.l) og på departementsnivå (politisk).
 
  • Liker
Reaksjoner: Nils A
Hadde vert et bra tiltak Blonsky, men kommer slikt og fungere i praksis?

Så absolutt. Det har blitt gjort før i andre sammenhenger, bl.a med bil og innenfor diverse bil-miljø, også i flere land enn norge.

Det som er viktig er at det er et svært solid fundament, en såkallt tredjepart som holder kontroll ved "fondet". Dette kan f.eks være en bankfunksjonær. Jeg har solide kontakter godt innenfor banksystemet, og det å organisere slikt skulle gå greit. Hvis det er juridisk dekning, kan vi faktisk få en lovlig organisasjon bak, med eget organisasjonsnummer og egen konto knyttet til. Om vi da plutselig er 3-400 scooterførere, som legger 500 kroner i hver sin "bot-forsikring", så kan det faktisk bli utrolig bra. Da har vi en lovlig organisering, med opptil 200.000,- på lukket konto, kontrollert og styrt av banken, i henhold til forhåndsbestemte ordninger.

Men det må som sagt være oppslutning og omslutning rundt det. Vi kan få det til å skje, det er bare det at vi beveger oss ifra og forbi "prate-stadiet" ;)
 
I'm in!

Vet om maange som trolig hadde blitt med på detta ;) BRA tiltak!
få saken deres og egentlig alle scooterførere i Norge ut i media!
 
Erkjente du straffeskyld? Det gjorde vi. (delvis) Da er kjøring i utmark ca 7-8000,- med tilståelsesrabatt.
Ja, men jeg syntes boten var for stor i forhold til det jeg gjorde, på grunn av uklar praksis( dvs har jeg lov og kjøre til Altaelva med bil til f.eks Bollo, Battagorva, Elvestrand) derfor bar det i retten med meg, Dommer ville dømme meg strengere enn Aktor men pga min inntekt fikk jeg bare 10 000. At vi (vi var 3 biler)fikk en sånn stor bot var nok at det var scooterkjøring på vann like ved, så scooter er Sa..ns oppfinelse, mener dem.
 
Blonsky og Niljas: Kontakt Natur og Motor. Dette er jo midt i blinken for dem. Om de har noen kroner på kistebunnen må det vel være her de skal bruke dem, på en ankesak. Gjør det kjapt og ta kontakt med avisene. Om de lokale ikke vil, gå på Nordlys og riksavisene. Dagens næringsliv hadde jo en kritisk sak på forbudet mot fri sykling i naturparkene på Dovrefjell. Vi er alle iferd med å bli gisler for miljøsaken i eget land. Og dette kan vi bare ikke finne oss i. Vi hadde nettopp opprettelsen av en nasjonalpark, Sjunkhatten, rett utenfor Bodø, og den medfører nada av positivt for distriktet siden den ligger utilgjengelig til, men for noen få lokale grunneiere og hyttefolk får det store konsekvenser av hvordan de kan bruke området. Snakket med noen turister i sommer, og de var ikke imponert over området. Bare tull hele greia.

Snakk med ScooterNorge og få fjeset deres inn der og trekk saklige paralleller til bøtenivået ved vold, narko og ran. Dette kommer nok ikke tidsnok til betenkningsfristen, men bidrar til saken. Trekk paralleller til båttrafikken og få journalistene til å sammenligne gjennomsnittlig CO2 utslipp skuter/båt.

Snakk med Norsk Motorsports Forbund og trekk paralleller til Ailo Gaup og Aleksand Nordgaard og for den saks skyld Martin Schanke. Ingen av disse hadde nådd toppen uten å herje litt uortodokst utenom mainstream Ola-dunk mentalitet. Det erjo utøvelsen av vår sport det handler om. Trekk gjerne inn Bret Rasmussen og Chris Burandt hvordan man fokuserer på å pushe grensene, men safety first. Bret kjører jo kurs i Search & Rescue, og vi må til Sverige for å holde disse kursene.

Loven må endres!! Hva skal vi gjøre, for å sette fokuset på at vi som bor slik geografisk til, må få muligheten til å bruke de mulighetene vi har, uten å bli kvelt av sentral makten, som forøvrig elsker å herje i Oslofjorden, med Stoltenberg i spissen og hans skjærgårdsjeep(husker enda en artikkel for endel år tilbake om hans elsk for båtlivet)??

SOS, SOS, SOS, SOS, SOS!!!
 
En annen tanke: hva med å legalisere denne aktiviteten på samme måte som med dragrace på snøskuter gjennom å arrangere et norsk Jakson Hole Hillclimb? Og fins det ingen frikjøringsområder igjen i Finnmark og Nord Troms slik som i Sverige?

Hvor kunne et slikt arrangement funnet sted? Slalombakken i Narvik på tampen av sesongen?
 
Er det noen som vil stå i front på en aksjon FOR scooterfolket??? Hadde jo passet bra nå med denne saken media.
Er jo helt IDIOT det systemet som er i dag.
Må jo være en som har talergaven i orden (politiker/journalist på våres side) som vet hva som skal sies.
Må jo få BLÅST opp denne saken i ALLE store aviser som betyr noe.(lovbrudd -straff)
Trekke paraleller mot alt annet motorisert ferdsel og regler i andre land som det kjøres scooter i.
Har vel lov å kjøre i nasjonalpark i USA bare med støygrense.
Skulle hatt forskningsrapporter o.l.

Skulle fått til og blåse denne saken opp noe vannvittig i vår favør. Ringe VG, dagbladet, scooternorge, omså se og hør, og høre om noen vil skrive om saken.

Vi er kriminelle hele gjengen og må bures inn.
 
  • Liker
Reaksjoner: Norway og Tarzan
Blonsky og Niljas: Jeg vil at dere prøver saken en gang til og trekker paraleller mellom stafferettslig forfølgelse av saker som den med 16 åringen i båt i et badeanlegg i sommer, hvilken straff fikk den personen??(http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10089075 Sistat fra politiet: Han fikk en kraftig irettesettelse, så vi får håpe han lærer, sier operasjonsleder Hans Petter Osaland til avisen.
Tirsdag har imidlertid politiet ombestemt seg, og vil nå straffeforfølge 16-åringen, skriver avisen. Gutten har erkjent straffskyld.) Og hvilken straff skal dere få for "forbrytelsen" deres?

Videre så tas det opp et viktig poeng i denne tråden: På hvilket grunnlag kan aktoratet si at dere utgjør en trussel i fjellsidene som er større enn frikjørere på ski(som forøvrig promoteres på NRK) slik at dere skal straffes hardere enn dem dersom det utløses et skred?

Så vidt meg bekjent så er motorferdsel loven skrevet i 1972 og er ikke oppdatert siden da(vennligst korriger meg om jeg tar feil her), altså en 39 år gammel lov som ikke har fulgt samfunnets utvikling i det hele tatt, jeg vil faktisk driste meg å si at denne er utdatert.

Dersom denne saken går gjennom og blir stående vil dette gi scootersporten det endelige dødsstøtet i Norge, da vil alle som beveger seg ute på scooter kunne bli strafferettslig forfulgt, noe som igjen gjør det umulig å få benytte oss av scooteren i Norge.
 
Så vidt meg bekjent så er motorferdsel loven skrevet i 1972 og er ikke oppdatert siden da(vennligst korriger meg om jeg tar feil her), altså en 39 år gammel lov som ikke har fulgt samfunnets utvikling i det hele tatt, jeg vil faktisk driste meg å si at denne er utdatert.
Tror den ble oppdatert tidlig -80 tall, men selvsagt er hele loven om motorferdsel utdatert. Rapporter sier viltet forstyrres mindre av et motorkjøretøy enn en skiløper, og hele 4-takts revolusjonen på spesielt påhengsmotorer gjør jo at fjellvann som f.eks. der jeg har hytte og ikke får bruke mer enn 10hk blir helt latterlig. Støy og forurensning og tidsbruk med en 8hk 2 takter er jo ikke sammenlignbart med hurtigheten og støynivået på en 30 hk 4-takt. HVor ofte har jeg ikke hørt en motor i det fjerne for etter en halvtime se en 12foting dorge avsted på full gass med baugen rett til værs. En større motorisert 4-takter hadde kjapt og effektivt med mindre støy- og miljøforurensning unnagjort båtturen på enbrøkdel av tiden. Ergo mindre av all forurensning, også den visuelle.
 
Dersom denne saken går gjennom og blir stående vil dette gi scootersporten det endelige dødsstøtet i Norge, da vil alle som beveger seg ute på scooter kunne bli strafferettslig forfulgt, noe som igjen gjør det umulig å få benytte oss av scooteren i Norge.
Vi kan jo alltids bruke skuterne som lodd i båtfortøyningene våre.
 
Blonsky og Niljas: Jeg vil at dere prøver saken en gang til og trekker paraleller mellom stafferettslig forfølgelse av saker som den med 16 åringen i båt i et badeanlegg i sommer, hvilken straff fikk den personen??(http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10089075 Sistat fra politiet: Han fikk en kraftig irettesettelse, så vi får håpe han lærer, sier operasjonsleder Hans Petter Osaland til avisen.

Tirsdag har imidlertid politiet ombestemt seg, og vil nå straffeforfølge 16-åringen, skriver avisen. Gutten har erkjent straffskyld.) Og hvilken straff skal dere få for "forbrytelsen" deres?

Videre så tas det opp et viktig poeng i denne tråden: På hvilket grunnlag kan aktoratet si at dere utgjør en trussel i fjellsidene som er større enn frikjørere på ski(som forøvrig promoteres på NRK) slik at dere skal straffes hardere enn dem dersom det utløses et skred?

Så vidt meg bekjent så er motorferdsel loven skrevet i 1972 og er ikke oppdatert siden da(vennligst korriger meg om jeg tar feil her), altså en 39 år gammel lov som ikke har fulgt samfunnets utvikling i det hele tatt, jeg vil faktisk driste meg å si at denne er utdatert.

Dersom denne saken går gjennom og blir stående vil dette gi scootersporten det endelige dødsstøtet i Norge, da vil alle som beveger seg ute på scooter kunne bli strafferettslig forfulgt, noe som igjen gjør det umulig å få benytte oss av scooteren i Norge.

Meget bra innlegg.
 
  • Liker
Reaksjoner: paulus og turbosmart
Blonsky og Niljas: Kontakt Natur og Motor. Dette er jo midt i blinken for dem. Om de har noen kroner på kistebunnen må det vel være her de skal bruke dem, på en ankesak. Gjør det kjapt og ta kontakt med avisene. Om de lokale ikke vil, gå på Nordlys og riksavisene. Dagens næringsliv hadde jo en kritisk sak på forbudet mot fri sykling i naturparkene på Dovrefjell. Vi er alle iferd med å bli gisler for miljøsaken i eget land. Og dette kan vi bare ikke finne oss i. Vi hadde nettopp opprettelsen av en nasjonalpark, Sjunkhatten, rett utenfor Bodø, og den medfører nada av positivt for distriktet siden den ligger utilgjengelig til, men for noen få lokale grunneiere og hyttefolk får det store konsekvenser av hvordan de kan bruke området. Snakket med noen turister i sommer, og de var ikke imponert over området. Bare tull hele greia.

Snakk med ScooterNorge og få fjeset deres inn der og trekk saklige paralleller til bøtenivået ved vold, narko og ran. Dette kommer nok ikke tidsnok til betenkningsfristen, men bidrar til saken. Trekk paralleller til båttrafikken og få journalistene til å sammenligne gjennomsnittlig CO2 utslipp skuter/båt.

Snakk med Norsk Motorsports Forbund og trekk paralleller til Ailo Gaup og Aleksand Nordgaard og for den saks skyld Martin Schanke. Ingen av disse hadde nådd toppen uten å herje litt uortodokst utenom mainstream Ola-dunk mentalitet. Det erjo utøvelsen av vår sport det handler om. Trekk gjerne inn Bret Rasmussen og Chris Burandt hvordan man fokuserer på å pushe grensene, men safety first. Bret kjører jo kurs i Search & Rescue, og vi må til Sverige for å holde disse kursene.

Loven må endres!! Hva skal vi gjøre, for å sette fokuset på at vi som bor slik geografisk til, må få muligheten til å bruke de mulighetene vi har, uten å bli kvelt av sentral makten, som forøvrig elsker å herje i Oslofjorden, med Stoltenberg i spissen og hans skjærgårdsjeep(husker enda en artikkel for endel år tilbake om hans elsk for båtlivet)??

SOS, SOS, SOS, SOS, SOS!!!

Mange gode poster her av deg Odin!

Er enig med deg at hele saken burde frem i media. Å trekke frem Bret Rasmussen og hans Search & Rescue kurs ville vært bra, er jo uhørt at ikke det kan holdes mulig livreddende kurs i norge!
Scooter har jo ett stort potensiale, spesielt i nødstilfeller på fjellet. Om folk som er gode å kjøre scooter i ulendt terreng kan være med på redningsaksjoner vil jeg tro at vi flere ganger kan redde liv.. Vi må få frem scooter i media som en positiv ting, som altså norge har valgt å straffe altfor hardt om kjøring utenfor oppmerket løype finner sted. Og nå skal altså dette nivået økes, fra og med denne saken 20 000 i bot, må vel nesten drepe en person for å få samme størrelse på boten?

Scooter er en god ting, holder ungdom i aktivitet og unna dop. Så lenge man holder litt avstand til folk som er ute på tur og nyter naturen burde det være lovlig å kjøre utfor løype også.

At scooter forurenser holder ikke å begrunne med, blir ikke spor heller på marka så lenge det er snø. For hvor lang er en scootersesong? Hvor lenge er det lyst hver dag? Og ikke minst hvor mye tid har hver person tid å kjøre, 1-2 dager i uka? Summa summarum er det ikke mye utslipp fra hver scooter, det positive oppveier på lang vei det negative. Så mye som vi betaler i avgift for hver liter drivstoff burde egentlig "klimakvote" vært inkludert i bensinprisen uansett!

Vi som kjører scooter er ikke kriminelle, og ønsker vertfall ikke å bli sett på som kriminelle.
 
Huske æ ikke helt feil får man en bot på 5000kr for og selge hasj i mindre kvanta. Her kunne man ha solgt bra mye hasj for å være like høy-kriminell som niljas
Statskassen henter penger av de det er noe å hente fra. STEM FRP.Det er egentlig kvalmende å tenke på att våre fagforeningspenger går til ap .Det verste er att vi har finansiert båten til stoltenberg.tenk att han får seg til å ta d imot:(
 
Helt utrolig denne saken. Hvis 1 av begrunnelsen for størrelsen på denne boten, er å statuere et eksempel for andre scooter kjører. Fordi d kunne gått et skred under kjøring, og dette kunne utløst en leteaksjon. Så må denne praksisen også gjelde for ski kjørere.

Har inntrykk av at folk utenfor scooter miljøet, ser på oss som et gjeng me tullinger som aldri sjekker skred forhold, aldri har med seg rednings utsyr, og bestandig legger hjernen på hylla hjemme før vi tar på oss scooter hjelmen. Og at ski kjører altid skjekker forhold, bestandig har d beste rednings utstyret med seg på tur, og er godt opplært på redning og skred vurdering. Rart er d jo at bestandig en skifører utløser et ras, så var de uheldige. Men når en av oss utløser, så var d uvettig kjøring, dårlig dømmekraft og en alt for stor maskin som var problemet.

Legger ved en link fra http://www.svalbardposten.no/nyheter/får-bøter-å-ha-utløst-skred , mulig at d finnes ski kjørere som har fått bot for skred, men fant ikke noe artikler om dette på nett.

Fant også en sak ang båt http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10004845 , her skriv jo søringan at man får en hard straff hvis man kjører uten nødvendig båtførerbevis, 5000kr og 1 år utsettelse på båtførerprøven...............

Håper dere makter, og har kapasitet til å gå videre med saken. Men vet at dette ikke er så enkelt, og fort kan koste mere en 20 tusen hvis d ikke går deres vei. Men på andre siden kan dette faktisk være saken som kan få slutt på denne sinnssyke heksejakten og bot nivået for våre ekstreme forbrytelser i fjellet !!!!!!!!!!!!!. Hvis dere vinner saken, eller får boten ned på et normalt nivå som tilsvarer lovbruddet, kan denne saken være et godt referanse punkt for kommende saker.

Lykke til gutter.
 
Vår klubb hadde intill 2 år siden 1 fast helg i året sammen med politi og røde kors,på såkalte bli kjent turer .Dette var for att klubben kunne event skulle bistå ved event prob. Men dette ble stoppet,tilfeldig dette året fikk klubben beskjed om att vi måtte bistå.Da var svaret ganske enkelt nei.
 
  • Liker
Reaksjoner: Norway
Jammen vi nordmenn er jo født med ski på beina og båt har i jo brukt siden Vikingtiden..

er ikke rart pappa jobber så mye da. for hadde eg ski på føttern under fødseln så er det ikke mye gøy igjen i den fe...:eek: hehehe.

men seriøst,vi må få noen til å fronte denne saken. noen her som melder seg frivillig?? må ha snakketøyet i orden da:)