GENERELT Hvordan funker klikkerdempere? Se her.

smaug1

Scooterfanatiker
Medlem av ledelsen
7 Apr 2013
6.406
2.013
Kunes
Har inntrykk av at mange ikke rører demperne som står på dagens scootere til tross for de faktisk er laget for å pelle på. Det er det ingen grunn til, de er laget for å justere men man må være litt systematisk ellers går det lett i surr.
Her er en fin tegning og tekst som forklarer mye. Riktignok Totaltek men konstruksjonen er lik på de fleste andre merker så prinsippene er lik. Står mye på Totaltek sine sider om dempere generelt.
Justering:
https://www.totaltek.fi/saatonupit
Tykk/tynn demper:
https://www.totaltek.fi/tekniikkaa
 
Kan legge til noe som ikke kommer kjempe klart fra i linken til Totaltek og det er at når man begynner å justere fra scratch er det fornuftig å begynne med high speed klikker på det hardeste eller veldig tight i det minste og low speed på det mykeste.
Grunnen er rett og slett som man kan se av tegningen at high speed er en fjærbelastet overtrykksventil. Er den veldig slapp vil oljen sannsynligvis slippe gjennom der i tillegg til low speed ventilen som er en ren nåleventil.
Da blir det nesten umulig å komme til noe fornuftig resultat og scooteren vil føles bløt selv etter mange klikk på low speed. Når man da begynner å justere high speed vil den plutselig bli kjempe stiv. Dette er forskjellig fra demper til demper. Noen dempere har såpass stiv high speed fjær/shim oppsett at selv på det mykeste er den tight nok. Når alt er helt nytt blir ikke justeringene helt presis så det lønnes å kjøre et tosifret antall mil før man begynner å gjøre noe med dette.

Målet er å ha en fjæring som utnyttes tilnærmet 100% med den kjøringen man driver på med, så en liten bånning på de verste hoppene er greit.
Her er det like mange personlige valg som det er scooterførere så man finner ingen fasit på det det. Jeg vet at noen vil ha det sånn at scooteren aldri skal bånne uansett. Jeg er litt sånn selv. Jeg stiller alltid scooteren litt stivere enn det jeg strengt tatt trenger ut fra tiltenkt bruk, særlig på skiene. Grunnen til det er at jeg kjører ofte fort og hardt uten å nødvendigvis vite hva jeg kan treffe av hopp og kuler...pluss at det jo må innrømmes at landingene mine ikke alltid er like elegante og da liker jeg å ha litt å gå på sånn at scooteren "berger meg". Det har skjedd mange ganger nå :p
Jeg setter derfor scooteren litt ekstra stiv på skiene for at landing på stussen, etter at man har gått av gassen ofte fører til at fronten smeller ned og da er det godt å ha litt ekstra som holder igjen og fordi min erfaring er at når man kjører nedover og må bremse opp samtidig som det er kulete å jævlig overfører mye press på skiene. I denne situasjonen er det lett å bli kastet av eller miste kontrollen dersom fjæringene er helt sammentrykt.

En forenklet skille mellom hva som påvirker low speed og high speed justering som jeg har kommet fram til helt på egenhånd og derfor ikke trenger å stemme for alle er:
Low speed - Stort sett situasjoner der scooteren ikke har mistet bakkekontakten, typisk g-out(kjører ned på et vann, kommer ned fra et fjell og flater ut i bånn osv), harde akselerasjoner(dette påvirker stusskjøring MYE - myk low speed = wheelie maskin)
High speed - Situasjoner der man letter fra bakken og lander men treffer man en knapp kul, skavel osv i høy fart vil det også være en high speed situasjon selv om man ikke har mistet bakkekontakten(men helt sikkert gjør det etter man har truffet skavelen).

Merk også at Totaltek eller var det Øhlins...uansett noen påpeker at landinger som skjer i unnarenn, feks høye dropp hvor landingen skjer hvor det er skikkelig bratt eller crosskjørere som lander i unnabakken på bane ofte er en low speed situasjon.
High/low speed er rett og slett hastigheten på demperstempelet, utfordringen er å vite når den har høy hastighet og når den har lav. Noen ganger er det soleklart, andre ganger er det litt vanskelig å komme fram til rett justering.

Så da gjør jeg altså følgende for å justere meg inn:
- Justere riktig fjærspenn FØRST!
- Justere high speed opp nært maks
- Justerer low speed til full soft
- Returjustering noen klikk opp fra fabrikkinnstilling.

Begynner å kjøre og ser hvordan scooteren oppfører seg. Tester litt aks, prøver å finne plasser med "g-outs". Kjører ikke så forbanna hardt eller noe. Justere opp low-speed til scooteren ikke bånner når jeg kommer ned i groper osv. Scooteren ellers vil føles pinne stiv nå og generelt ræva komfort. Nå er low speed sånn passe bra.
Nå kan jeg begynne å slakke high speed til et område der scooteren føles behagelig og ikke bånner ved landinger. Begynner i det små og kjører hardere og hardere til det føles bra(jeg vet at den er alt for stiv i starten så gidder ikke å utsette en gammel skrott med harde landinger før jeg føler at jeg er i nærheten av noe).

Så er det returjusteringen som er en by-pass for shimpakken på selve demperstempelet(se tegning til totaltek) på retursiden(demperstempelet har én shimpakke for kompresjon og én annen shimpakke for retur montert på motsatt side av stempelet).
Denne luringen påvirker low speed ganske mye fordi den egentlig gjør akkurat det samme men bare en annen plass i demperen og mest i forbindelse med returen. Totaltek bla har en enveisfunksjon integrert i by-pass passasjen slik at kompresjon ikke skal påvirkes, kun retur, KYB har det ikke(hvis de har fungerer den jævla dårlig i så fall).
Er man heldig trenger jeg ikke å røre returen nå. Retur skal normalt bare justeres utfra hvor mye forspenning man har på fjærene og siden jeg vet at jeg har mer forspenning enn fra fabrikk vet jeg også at jeg sannsynligvis må øke dempingen på returen for at scooteren ikke skal føle spretten.
Det er veeeeeldig viktig å ikke stramme returen for mye. Den skal være så slapp som mulig ellers vil du oppleve at demperen "pakker seg opp" når du treffer vaskebrett eller flere humper etter hverandre. Demperen klarer rett og slett ikke å returnere til normal lengde før neste hump treffer. Hopp og sprett gutta som har sinnsyke dropp eller utfører sinnsyke hopp fra avsatser setter gjerne returen til så tight som de kan få den for å unngå sprett ved landing siden de vet at de skal bare ta et hopp om gangen mens jeg som kjører på løype hvor humper kan komme tett vil ha returen så løs som absolutt mulig. Balansegangen er ganske fin mellom at scooteren blir spretten og oppnår bakkekontakt ved kjøring. Oftest er det en kjapp justering på returen som jeg gjør underveis når jeg kjører hvis jeg vet at nå kommer jeg til en plass med masse småhumper eller motsatt. Særlig gjelder dette skiene. Understellet føler jeg ikke er så følsom for dette og kan godt være litt tight i returen.

Alt dette er en slags grovjustering fordi nå kan det jo godt hende at scooteren tar humper og hopp jævla bra men ellers oppfører seg elendig. Tar svinger dårlig, får mye skiløft i tide og utide, tyngstyrt og alt det der og da kommer tiden for kompromissene. Hva kan man ofre litt for å få noe annet mye bedre. Kanskje må man justere forspennet på fjærene på en annen måte, stramme eller slakke reima på forbukken ja kanskje til og med scooteren ellers føles knallfin men står for høyt og blir ustødig eller kaster all snøen ut bak i stedenfor at skvettlappen fanger snø og returnerer det til tunnelen for kjøling.
Her er det også store forskjeller på understell og hvordan de fungerer.
r-motion feks har en separat fjærutveksling enn demperutveksling. Tanken er at i starten er det fjæra som gjør mest arbeid mens demperen nesten ikke rører på seg helt til understellet blir mer og mer komprimert og til slutt jobber demperen mest. I praksis betyr det at r-Motion liker å ha ganske mye forspenning på fjæringene slik at den står relativt høyt med lite "sag". Står den for lavt med fører på jobber den allerede hvor demperen begynner å bli veldig progressiv og scooteren føles stiv selv om den egentlig er for myk. Korrekt satt opp r-motion er fantastisk behagelig samtidig som den takler jævla mye rart uten å bånne.

De fleste andre understell jobber ikke slik og da er ikke viktigheten med korrekt høyde like viktig.
 
  • Liker
Reaksjoner: tvec
Her var det mye gøy info til en av de du siterer "aldri stiller på demperene sine" person.
På walker engangs demperene mine på axysen er det kun en justerings skrue hva stilles her? High eller low speed eller har kanskje ikke disse demperene noen 2 veis funksjon. Og hvordan vet jeg at fjærspennet er riktig? :hmm:
De totalt tek sidene stod alt på finsk så skjønte ikke så mye av det.:engel:
 
Her var det mye gøy info til en av de du siterer "aldri stiller på demperene sine" person.
På walker engangs demperene mine på axysen er det kun en justerings skrue hva stilles her? High eller low speed eller har kanskje ikke disse demperene noen 2 veis funksjon. Og hvordan vet jeg at fjærspennet er riktig? :hmm:
De totalt tek sidene stod alt på finsk så skjønte ikke så mye av det.:engel:
WE med bare en knott justerer low speed mest mer eller mindre akkurat det samme som på QS3.

Det er ingen fasit på om forspenningen er korrekt justert men Polaris har nok en anbefaling på hvor mye scooteren skal stige med fører på, ofte rundt 20% men her må man selv prøve seg fram for å finne noe som passer til hvordan man bruker scooteren.