POLARIS Petter's RR og SKS 850 146"

Petter ST

Medlem
17 Jan 2012
266
99
Stjørdal
Tenkte å lage en liten om RR'n min.

Har eid scooteren i 2 år, men har ikke gjort stort på den annet en å fylt bensin og kjørt :)
Så vidt jeg vet, helt original scooter, utenom kanneholder på tunnelen 44mm belte og SLP PP ski.

Den fikk en enkel service på merkeverksted rett etter jeg kjøpte den, men etter det har det ikke blitt gjort stort. Frem til nå.

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg ikke er spesielt kyndig med scooter når det er snakk om annet en å kjøre. Jeg har vært av typen som har satt bort slikt til fagfolk, litt pga plass og litt på grunn av frykten for å gjøre feil og evt "vondt" verre:p

Nå som jeg har kjøpt hus med en liten garasje, samt enda en scooter, en 17' swba, som er den jeg hovedsaklig kjører, har jeg tenkt å gjøre RR'n til mitt lille prosjekt hvor jeg kan lære litt ettersom jeg skrur.
Håper også at alle di kloke hodene her inne kan hjelpe meg med tips/råd underveis:)

Gjøremålslista;

- Bytte forstilling til den nyere typen fra Iqr

- Bytte "styrelinken" til EZ-steer

- CFR crowbar styre

- Tikka ppc potte

- Dreving, tenkte da å prøve 21-41 etter tips.

- Lage "drenering" i stigtrinn for snø/is

- Rox gripstrips for feste på stigtrinn

- Sort Iqr Huv

- Speedometer





- 600 CFI KONVERTERING?! :engel:
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Bilder

received_1003046089857450.jpeg

received_1003046049857454.jpeg

received_1003046139857445.jpeg

Pulverlakkert IQr forstilling
received_1003046113190781.jpeg


EZ-steer
received_1003046399857419.jpeg

received_1003046233190769.jpeg

received_1003046443190748.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Sitter og skriver bestillingsliste, lurer på en ting ang. Drev.. vil det som heter SPKT,41T,15T SPL,HYVO,PM passe på scootern min?

Det originale heter

SPKT,39T,3/4W,15T,HYVO,PM spørsmålet er om 3/4W har noen betydning? Da det ikke står på det som er 41t
 
Så fremt det ikke er ett åpent lager så burde ikke det være ett problem :)
 
Det er åpent, så bør antakelig være forsiktig med vasken der.

Har bestilt drev nå, ble 21-41 som tenkt, så skal bli artig å se hvordan det blir mot originalt.

Den langsiktige planen med scooteren er å få bygd om til 600 eller 700 cfi, ene og alene for å få en IQ med mulighet til å herje hele dagen uten å ha rekkeviddeangst :p
 
Søk opp snowmobile trail tank. De har større tank til R og RR
 
Ser ut som du har fått vann inn i den oljen i kassa, ser litt majonesaktig ut på bildene?

Isåfall er lagerbytte oppe og nede samt bytte av tetteringer her påtide, hvis ikke er totalhavari neste. Har opplevd det på et par iqr, mye greiere å bytte lager og ringer til 3-400kr :)
 
Ser ut som du har fått vann inn i den oljen i kassa, ser litt majonesaktig ut på bildene?

Isåfall er lagerbytte oppe og nede samt bytte av tetteringer her påtide, hvis ikke er totalhavari neste. Har opplevd det på et par iqr, mye greiere å bytte lager og ringer til 3-400kr :)

Det tror jeg du har helt rett i!
Reagerte på konsistensen på olja, men fikk høre at den originale olja til polaris var litt tjukk?!

Men da skal jeg se på det.. er det noe jeg gjør selv? Ikke glem at jeg er helt fersk i garasjen :p har du evt no gode tips? :)

Har ikke fått gjort mye du siste dagene, da jeg har 200kvm med bolig som også trenger litt stell :p
Blir en runde i garasjen igjen i morgen :thumb:
 
Olja er kanskje litt tykk, men den skal ikke være hvitskummet som det der, ser neste ut som det er litt rust inni miksen også?

Bytte av lager er relativt rett frem, skru av drevvene og fjern disse, løsne bremsekalipter og løft denne bort. Løsne deretter alle skruene som holder kassen på plass, bruk gjerne en jekk eller lignende på akslingen fra undersiden inni tunnellen for å slippe trykket på denne når du drar av kjedekassen.

Da er det to 6205 lager i kassen, med tetteringer bak, kjøp her gode lager som Koyo event det som forhandleren din gir deg som originaldeler, ikke biltema eller annet rask.

Fjern seggeringene fra lagerne og slå de forsiktig ut fra baksiden, deretter slår du ut tetteringene fra motsatt side, vær metodisk her, bruk en stor kopp, pass på å ikke skade den maskinerte flaten som lager/tettering ligger mot.

Deretter setter du i ny tettering fra baksiden av kassen, her er det viktig å legge den helt plant, og jobbe den forsiktig ned, hammer og passende rundt verktøy med flate som dekker hele ringen, ellers vil den bøyes og bli ødelagt, kan også sette inn lagrene først, bruk varmluftspistol på aluen i huset og varm litt, legg lageret i frysern i noen timer. Da burde lageret kunne slippes rett nedi.

Eneste ellers er å huske på å ikke skade tetteringene når du trer kassen på lagrene igjen:)
 
Sist redigert:
Olja er kanskje litt tykk, men den skal ikke være hvitskummet som det der, ser neste ut som det er litt rust inni miksen også?

Bytte av lager er relativt rett frem, skru av drevvene og fjern disse, løsne bremsekalipter og løft denne bort. Løsne deretter alle skruene som holder kassen på plass, bruk gjerne en jekk eller lignende på akslingen fra undersiden inni tunnellen for å slippe trykket på denne når du drar av kjedekassen.

Da er det to 6205 lager i kassen, med tetteringer bak, kjøp her gode lager som Koyo event det som forhandleren din gir deg som originaldeler, ikke biltema eller annet rask.

Fjern seggeringene fra lagerne og slå de forsiktig ut fra baksiden, deretter slår du ut tetteringene fra motsatt side, vær metodisk her, bruk en stor kopp, pass på å ikke skade den maskinerte flaten som lager/tettering ligger mot.

Deretter setter du i ny tettering fra baksiden av kassen, her er det viktig å legge den helt plant, og jobbe den forsiktig ned, hammer og passende rundt verktøy med flate som dekker hele ringen, ellers vil den bøyes og bli ødelagt, kan også sette inn lagrene først, bruk varmluftspistol på aluen i huset og varm litt, legg lageret i frysern i noen timer. Da burde lageret kunne slippes rett nedi.

Eneste ellers er å huske på å ikke skade tetteringene når du trer kassen på lagrene igjen:)

Meget godt forklart! Tusen takk :thumb:
 
Ble en snartur i garasjen i kveld, for å se om jeg fikk av kjedekassen.

Det gikk vel forsåvidt, etter litt prakk og bannskap for å få kassen av den nederste akslingen. Prøvde å gjøre som rydningen så, med å avlaste akslingen med jekk, men fikk det antagelig ikke til som proffene :p

Hvertfall, kjedekassen er av, og jeg fikk sjansen til å se litt mere av hva som skjuler seg bak dekslet..

Det første jeg oppdaget, var den løse ringen på den øverste akslingen, som vist på bildene under.. kan det stemme at denne skal sitte fast i bremseskiva? I så fall, hva gjør jeg nå? Noe vits i å få det sveiset? Eller må jeg ha ny skive?

received_1007938256034900.jpeg


Her har vises "ringen"
received_1007938279368231.jpeg


Om ikke tetteringen og lageret/-ene var gåent, så er det dem det nå:p

received_1007938329368226.jpeg

received_1007938372701555.jpeg


Også la jeg merke til at den øverste akslingen, er i kontakt med innsugsgummien?!(rett meg gjerne om feil) dette bør sikkert også sjekkes?
received_1007938309368228.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Ringen er en distansering og skal være løs. Den bare holder avstanden mellom bremseskive og kasse når du strammer mutteren til drevet. Ikke rot den bort!!!
 
Perfekt! Var redd skiva bare var å kassere nå.. fant ikke ringen på noen tegninger hos Polaris heller.. takk, for gode svar! :thumb:

Alle lagre, tettepakninger osv er nå bestilt. Frem til dem kommer får jeg prøve å rengjøre dekslene litt ordentlig, samt rengjøre litt rundt der hvor kassen sitter.
 
Ble ei lita økt i kveld, har begynt å montere styresystem igjen.
Godt å begynne med montasje etter at alt har vært fra hverandre.

Her ser man forskjellen på den originale styrelinken og EZ-steer
received_1013403988821660.jpeg


I scootern
received_1013404088821650.jpeg

received_1013404112154981.jpeg


Også begynt med bytte av styret, må justere vinkler osv etterhvert.
received_1013404068821652.jpeg


Så fikk jeg besøk av en kompis som tok på seg å polere eksosanlegget, ble stor forbedring! :thumb: (ferdig bilder kommer)
Gleder meg til å se den montert nå:D
received_1013404045488321.jpeg

received_1013404055488320.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Snart klart for å montere forstillinga, men har et spørsmål ang demperne.
Er det verdt å overhale di originale WE demperne? Eller er det like greit å kjøpe noe annet? Sikler litt på FOX men vet ikke om det er verdt det? Kjører mye, men ikke verdens beste til å forske på justering og oppsett.
 
Bra jobb med kassen, helt vanlig at det der er litt vrient å få til:)

Dessverre helt vanlig at akslingen ligger mot luftboks, her må du justere festebrakett så den ikke gjør der, hull her er ikke ideelt, trekker inn allslags dritt inn i motor.

Selv synes jeg walkers demperne på disse er gode, om du skal beholde denne bredden så ville jeg fått de overhalt og beholdt dem. Fox som overgår de koster fort myye.
 
Bra jobb med kassen, helt vanlig at det der er litt vrient å få til:)

Dessverre helt vanlig at akslingen ligger mot luftboks, her må du justere festebrakett så den ikke gjør der, hull her er ikke ideelt, trekker inn allslags dritt inn i motor.

Selv synes jeg walkers demperne på disse er gode, om du skal beholde denne bredden så ville jeg fått de overhalt og beholdt dem. Fox som overgår de koster fort myye.

Takk for det! All ære til deg for topp tips! :thumb:

Festebraketten til luftboksen da, regner jeg med? Mye jobb med det?:hmm: har ikke sett så mye på/rundt den.

Ok, tør ikke påstå at jeg er fornøyd eller misfornøyd med demperne. Tror nemlig ikke at dem har vært overhalt en eneste gang på 10 år :p
Skal beholde bredden ja, da det blir mest lek/led med meg.. den skal heller ikke forlenges, så ser ikke poenget med å ha smalere forstilling :)
 
Dempere lønner seg nesten alltid å få overhalt. De alle fleste fabrikkdempere i dag er gode nok i lange baner om de blir jevnlig tatt service på og evt kalibrert riktig.
 
Blir overhaling ja, til mitt bruk er dem sikkert mer en bra nokk.:thumb:

Ellers har delene fra statene begynt å dumpe ned i postkassa nå, venter bare på lagrene til kjedekassa.
I mellomtiden skal jeg få loddet lederne til tommelvarmen, da 2 av 3 ledere var gått av.

Dukker opp litt småting underveis :)

Har også bestemt meg for å selge Switchbacken min, da jeg begynner i reisejobb til høsten og ikke lenger får brukt scootrene like mye som før.
 
Da var endelig lagrene og tetteringene på plass, og kjedekassen omsider i scootern.
Skal innrømme at det ble en del prakk, prøving og feiling for å få på plass kjedekassen. Skulle gjerne sett en slik operasjon fra sidelinja når en "proff" gjør det, for det må da være en enklere måte å gjøre det på. :p

Vel vel, med god hjelp fra en god kompis, som forøvrig nå også har kjøpt sin første scooter er alt på plass, bare "sjarmørettapen" igjen nå :thumb:
received_442060786299464.jpeg

received_219609982070156.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: 2 brukere
Har nå fått på plass drev og kjede, og skulle prøve å justere kjedeslakken, men det viste seg ikke å være så enkelt.. Finnes noen tips?
Skrudde fingerstramt og litt tilbake, så satte jeg settmuttern, men da jeg roterte variatoren en runde, ble det stramt som f... Noen tips?

Ellers satser jeg på at demperne blir ferdige i løpet av uken, slik at jeg får skrudd scootern helt sammen igjen.
Tenker å levere den for å få overhalt variatorene.
 
Long time, no update.

Nå er scooteren endelig klar for snøen :D

Veldig fornøyd med hvordan det ser ut, gleder meg til å kjenne hvordan det fungerer på snøen.

Neste nå blir ny bøyle bak, så viss noen har eller vet om, ønsker jeg å kjøpe! Ønsker også å kjøpe svart huv fra IQr, helst 2011 :)

IMG_8304.JPG

IMG_8306r.jpg

IMG_8316.JPG

Tikka PPC :thumb:
IMG_8312.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Ble en kort runde i romjula, dårlig med snø, men fikk hvertfall testet det nye "oppsettet". Må si meg fornøyd så langt, gleder meg til å få testet på ordentlig snø :thumb:

Driver nå å spekulerer på "drenering" av stigtrinn og rox strips for bedre feste :hmm::)
received_2247677855520411.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Flott prosjekt du har:thumb:
Hvor kjøpte du den der ez-steer linken? Mye forbedring iforhold til originalen? :)
 
Flott prosjekt du har:thumb:
Hvor kjøpte du den der ez-steer linken? Mye forbedring iforhold til originalen? :)

Takk for det! :) Er ikke så innviklet, men har store planer :p

Kjøpte den på Motorhuset i Østersund. Vanskelig å si, da jeg ikke testet den med den originale forstilling, men det er stor forskjell med både ez-steer og R forstilling kontra RR forstillinga og original linken! :thumb:
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker