POLARIS Spjeldhus cfi

LarsK

Medlem
31 Mai 2011
2.366
747
Troms, Målselv
Hei, jeg lurer på om det er noen som har prøvd å økt diameter på spjeldhus på cfi motoren, kom over et innlegg på fb siden til t8rz porting der dem mener at det er en forbedring som ville gi noen hk ekstra ,spesielt på bigbore motora

Dem øker diameteren i fra 48mm til 50mm mener jeg det var, men vil det ha noe spesiell betydning egentlig?

Må jo si at jeg ble litt fristet til å få gjort dette med spjeldhusene jeg har til en motor for å prøve

Noen som har noen innspill på dette ?
 
Økt flow gjennom motor = mer power. Men det gorutsetter at man har økt flow hele veien, helt fra luftinntaktet på luftfilterboksen og helt ut sluttpotta. På stock scooter er det nok ikke mye vits å øke diameter på spjeldhus, men på allerede trimma scootre med pipe og porting, bigbore eller turbo kan jeg tenke meg det er greit å suplimentere oppsettet med større spjeldhus. Hvor mye det faktisk utgjør i effekt må noen andre svare på.
 
  • Liker
Reaksjoner: LarsK
Økt flow gjennom motor = mer power. Men det gorutsetter at man har økt flow hele veien, helt fra luftinntaktet på luftfilterboksen og helt ut sluttpotta. På stock scooter er det nok ikke mye vits å øke diameter på spjeldhus, men på allerede trimma scootre med pipe og porting, bigbore eller turbo kan jeg tenke meg det er greit å suplimentere oppsettet med større spjeldhus. Hvor mye det faktisk utgjør i effekt må noen andre svare på.
Ja du er inne på noe der, jeg spekulere i og få det gjort, siden jeg allerede har en porta motor stående på hylla :) tenkte å få det gjort ilag med porting av blokka og kanskje få ei lettvekts veiv ifra axys og da vil jeg tro at det vil hjelpe en del :thumb:
 
Vi har testet 50 mm spjeld på std Pro 800, samme hk som std.
Prøvd det samme 50 mm spjeldhus på big bore 860 0 til -3 hk i alle kombinasjoner.
Overdim spjeld drar ned lufthastigheten for mye og etterflow blir dårlig
 
Lure på om det er verd å bruke masse penger på å øke effekten med kanskje max 3-4hk, eller kanskje ingen økning i det hele tatt...?
 
Vi har testet 50 mm spjeld på std Pro 800, samme hk som std.
Prøvd det samme 50 mm spjeldhus på big bore 860 0 til -3 hk i alle kombinasjoner.
Overdim spjeld drar ned lufthastigheten for mye og etterflow blir dårlig
Hvem som hadde gjort jobben og modifisere spjeldhusene? Har du dynograf av dette? Man ser jo at flere trim leverandører i statene levere større spjeldhus til arctic cat bb kit, så jeg har vanskelig for å forstå at det skal redusere effekten, det heter vel mer luft = mer effekt
 
Lure på om det er verd å bruke masse penger på å øke effekten med kanskje max 3-4hk, eller kanskje ingen økning i det hele tatt...?
Ja det koster endel penger og suge trimme 2t motora, men jeg synes det er spennende å forske på hva som fungerer og ikke fungerer, men selvfølgelig skal man ha mest hk/kr så er jo turbo veien og gå
 
Ja det koster endel penger og suge trimme 2t motora, men jeg synes det er spennende å forske på hva som fungerer og ikke fungerer, men selvfølgelig skal man ha mest hk/kr så er jo turbo veien og gå
Ja det er jeg fult klar over, derfor jeg sier om det virkelig er verdt å bruke rundt 10K på kanskje 3-4 hk bare for å teste? At turbo er et bedre alternativ for HK det veit nokk di fleste.
Om jeg ikke husker feil så utgjorde økningen fra 46mm til 50mm spjeld på AC 925 rundt 3-5 hk på topp effekt, bunn og mellomregister husker jeg ikke, men da begynner virkelig HK og bli dyr når 50mm spjeld kosta ca.10K.
 
Hvem som hadde gjort jobben og modifisere spjeldhusene? Har du dynograf av dette? Man ser jo at flere trim leverandører i statene levere større spjeldhus til arctic cat bb kit, så jeg har vanskelig for å forstå at det skal redusere effekten, det heter vel mer luft = mer effekt

Vi har modet std spjeld fra 48 til 50 mm egen laget spjeldblar...
Får man for store spjeld går effekten nedover...dårligere lufthastighet i spjeld med for stor mm og etterflød blir elendig..
Dette har vi testet både på polaris og ac resultatet var identisk.
Er bare å kjøpe nytt spjeldhus og teste ;)
 
Ja det er jeg fult klar over, derfor jeg sier om det virkelig er verdt å bruke rundt 10K på kanskje 3-4 hk bare for å teste? At turbo er et bedre alternativ for HK det veit nokk di fleste.
Om jeg ikke husker feil så utgjorde økningen fra 46mm til 50mm spjeld på AC 925 rundt 3-5 hk på topp effekt, bunn og mellomregister husker jeg ikke, men da begynner virkelig HK og bli dyr når 50mm spjeld kosta ca.10K.
10k koster det no ikke da, men ser poenget ditt, husker heller ikke tallene på 925 med 50 mm spjeldhus, men tror du har rett angående topp effekt
 
Vi har modet std spjeld fra 48 til 50 mm egen laget spjeldblar...
Får man for store spjeld går effekten nedover...dårligere lufthastighet i spjeld med for stor mm og etterflød blir elendig..
Dette har vi testet både på polaris og ac resultatet var identisk.
Er bare å kjøpe nytt spjeldhus og teste ;)
Hmm okay, men ja er mulig at man kjøper et ekstra sett og prøver det her ut, så får man se hva resultatet blir :tdown:;) men det er jo med prøving og feiling man får svar :rolleyes: så får se hva tiden bringer :thumb:
 
Her er det t8rz porting skriver selv :)

Well, here's our first set of 800 Axys Throttle Bodies bored from 48mm to 50.8mm.
I'm thinking these are going to compliment a lot of different mod packages.
Update: We have bored throttle bodies for the 11' through 15' 800 Pro's also.
All are 50.8mm with the airbox side opened up to 53mm and blended into the 50.8 bore.
 
3-4 hk på topp er jo en ting, men hvordan ser effektkurven ut lenger ned i registeret? Slik de fleste av oss som kjører mountainscooter så kjøres det jo mye på lavere turtall også og det er jo da power lenger ned enn topp rpm gjelder. Man kan jo bygge en scooter med voldsom peak power, men hvis motoren må tenke seg om 6 ganger og ha en skriftlig søknad når du klemmer på før du når den effekten er det jo lite vits.
 
3-4 hk på topp er jo en ting, men hvordan ser effektkurven ut lenger ned i registeret? Slik de fleste av oss som kjører mountainscooter så kjøres det jo mye på lavere turtall også og det er jo da power lenger ned enn topp rpm gjelder. Man kan jo bygge en scooter med voldsom peak power, men hvis motoren må tenke seg om 6 ganger og ha en skriftlig søknad når du klemmer på før du når den effekten er det jo lite vits.

Prøvd det samme 50 mm spjeldhus på big bore 860 , 0 til -3 hk i alle kombinasjoner.

-3 hk
ikke plus
 
Vi har holdt på 1 hel uke og hadde flere 100 dynotester med reedshim og 2 mm overdim spjeldhus, ble ekstrem vanskelig å mape mellomreistret, klarte ikke matsje std..så større spjeldhus på Pro anbefales ikke.
Hvorfor dette ikke virker er flere årsaker

Reedshim gir 2-3 hk på topp på Pro 860 big bore polaris med std spjeldhus...men pga tykkelsen på shim ble det plassproblemer

Vi skal test senere på axys med reedshim ;)

AC big bore ble enda verre med større spjeld...
 
Sist redigert:
10k koster det no ikke da, men ser poenget ditt, husker heller ikke tallene på 925 med 50 mm spjeldhus, men tror du har rett angående topp effekt
Tja M1000 spjeld som ja du vet kem som har kjøpt tel sin M925 kosta ca. 5k per stykk, så det blir rundt 10k totalt. Men hva prisen er på di du har sedd på vet jo da selfølgelig ikke jeg. Hadde jo vert artig og sedd grafen på pesslad sin mot RCR sin 925.