SIKKERHET Tråden om snøskred; utstyr, opplæring og seriøs diskusjon rundt tema.

Recobrikken du tenker på da?
Blir det samme med skredsøker/sender egentlig. Det er kompisredningen som berger liv siden man har kort tid på seg for å få folk opp av raset. Etter 1time så er det stort sett lik finder uansett. Men man må ikke gi opp bare fordi man har passert disse første 15 min, er mange som har overlevd flere timer under snøen så håp er det bestandig, å får man noen opp så kan man jo å begynne gjenopplivning på dem såfremt det ikke har gått for lang tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: 5kg. Bacon
Denne slår man på send når man kjører så den sender signal ut hele tiden. Blir da kompisen din tatt av skred så slår man sin sender/søker over på søk å begynner å søke etter den som sender. Veldig enkelt å bruke:)

Disse reco brikkene hadde vi på oss når vi var på natoøvelse(for mange år siden:)) i trondhjem, problemet var att dem hadde 1stk søker tilgjengelig fordelt på alle soldatene som var med på øvelsen, Kan ikke si att jeg følte meg noe trygg på å bli funnet innen di kritiske 15min som er gjennomsnitlig overlevelsestid i ett ras.
Att disse er i masse jakker/bukser man kjøper i butikk gir falsk tryghet for veldig mange, har møtt på flere som tenker att dem trenger ikke kjøpe skredsøker siden dem har denne brikken i jakken. Men når jeg da spør dem om hvordan dem skal søke opp kompisen vist han blir tatt av ras så blir dem svar skyldig.
Dette var svært informativt å lese, da det tydelig ikke vil hjelpe om man kjører alene å ha en slik brikke på seg uten at noen andre har riktig utstyr å søke med. I tillegg er det helt riktig som du sier at om det er en sender, og mange brikker; hva gjør man da om den som har SØKEREN blir tatt av skredet..? Da blir det jo som en russisk roulette i mitt syn.. Mye bedre at alle har hver sin, slik at man kan effektivt soke umiddelbart etter skred.. Tusen takk for tilbakemelding :)
 
For den personen kittet mitt er beregnet på, hadde det kun blitt "lik finner".. Denne personen blir ikke søkt etter før han / hun er savnet, så da kan det gå alt fra flrer timer, til dager..
 
Jepp, men man vil jo gjerne finne personen uansett om dem er død så all burde ha skresøker på seg når dem er i farlig terreng.
 
Jepp, men man vil jo gjerne finne personen uansett om dem er død så all burde ha skresøker på seg når dem er i farlig terreng.
Helt enig, men hvis det gjør at kittet går fra å være "kjekt å ha" til å bli "for dyrt til å være nødvendig" bilr det på en måte mot sin hensikt.. Men om det kunne være optional, at de som ville hatt et kitt kunne fått det som et tilleggsutstyr, ville det vært fint. Da kunne jeg tatt inn dette pr bestilling, og levert kittet med skredsøker.. Kanskje det er tilstrekkelig med en slik "reco brikke", da det mest sannsynlig blir søk etter avdøde ? Jeg mener; Føreren drar på hytta for helga, har dårlig dekning så pårørende regner ikke med å snakke med vedkommende før han / hun er tilbake i bilen Søndag. Scooteren blir tatt av skredet på Fredag kveld, og søket starter natt til Mandag.. Er dere enige i dette ? Når man er alene, så er man alene.. Men om denne brikken er svært billig, kan den jo hjelpe søkemannskapet i å finne avdøde, og spare redningstjenesten masse midler som kan brukes i å hjelpe andre ? Bare tanker fra meg, hva synes dere ?
Er det noen som vet hva en slik brikke koster, og hvor jeg kan få tak i dette?
 
Joda det hjelper jo på i en slik situasjon. Så å ha denne brikken med i kittet og skredsøker som ett tilegg vist man vil ha høres jo bra ut.
 
Mja, jo, tja....hmmmm. Det var jo en veldig ny vinkling som er litt makaber og egentlig helt utenkelig for meg å tenke. Har ikke kjørt i terreng hvor dette er en problemstilling uten å oppsøke det bevist og da kjører jeg ikke alene og det tror jeg må være moralen. Er man alene i naturen holder man seg unna slike faremomenter, uansett hva man holder på med. Jeg vil tro at traseer alltid vil bli satt til steder der dette ikke er et trema og hvis mot formodning at forholdene er sånn, blir løypa stengt av løypeansvarlig. Det er oss tullinger som gjør kjøringen "farlig", i utgangspunktet er det ikke farlig hvis man bare kjører der man skal kjøre og holder forsvarlig fart. Man kan selvsagt være uheldig å havne utfor sporet og havne i et hull og sette seg fast. Det kan være potensielt farlig og da er sikkert et slikt komme-seg-løs sett gull for dem som ikke har fysikk, teknikk eller noe så enkelt som en spade og sag på lur fordi man ellers kjører høyt og lavt og alltid har det med seg.
 
Søkte litt på recco brikker, fant ingen plass som selger disse løs. Men ser att det er kommet på plass noen flere søkere her til lands siden sist jeg sjekket. Men er uansett ett lite brukt system her i norge enda. Ser og att recco søkeren er blitt noe mindre med tiden, før var dette en ryggsekk med en gigantisk søker men nå er den på størrelse med ett a4 ark og veier under 1kg. Uansett er det ett tungvindt system for vanlige folk. Men det som er greit med recco brikken er att den fungerer hele tiden siden den ikke går på strøm så man kan finne folk/lik etter lang tid.
 
Har da fått pratet litt med rødekors finnsnes. Er det enda folk som er innteresert i skredkurs her i sør/midtroms og omengn? Må vite sånn ca hvor mange vi blir så skal vi se om vi får satt opp ett kurs snarest.
 
  • Liker
Reaksjoner: Krom
Igjen, for meg og andre må det passe med tid så når tenkes det at kurset skal holdes og hvor og hva er prisen og over hvor mange dager / kvelder / helger? Vi er nok 3 iallfall som er interessert om det blir på Finnsnes eller nærmere oss.
 
Hvordan er ståa ang skredsikkerhet blant scooterfolket idag? Tar du dette med i beregningen hver gang du er på tur? Har du nødvendig utstyr? Hvis ikke- hvorfor? Kjør debatt :)

 
  • Liker
Reaksjoner: JER
Hvordan er ståa ang skredsikkerhet blant scooterfolket idag? Tar du dette med i beregningen hver gang du er på tur? Har du nødvendig utstyr? Hvis ikke- hvorfor? Kjør debatt :)




Legger til, noen som har erfaringer å dele?

Vet mange har opplevd nestenulykker ift skred, viktig å holde fokuset på skredulykker oppe til tross for at det ikke såvidt jeg vet har vært noen dødsulykker med skutere innvolvert de to siste sesongene.(?)

Kanskje det kan skyldes en økende trend med skogskjøring?:)
 
Vil tro at mye av grunnen er at vi kjører mer og mer i skogen ja.
 
Det er IKKE sikkerhetsutstyret som redder liv. Det øker marginene minimalt. Det som redder liv er å tenke seg om og ta de riktige beslutningene. Alle i Troms nå sist episode hadde utstyret i orden men det hjelper ingen verdens ting hvis du gjør noen dårlige valg. Det riktige å gjøre er å ikke sette seg i situasjonen der ras kan gå. Ja det er kjedelig og ja det betyr at det er mange steder som ikke kan røres i praksis. Har man ikke respekt for naturen man beveger seg i vil ikke en dippedutt til 3000,- gjøre noe verdens ting fra eller til. Jeg mener det er farligere å kjøpe masse utstyr å tro at nå kan man kjøre plasser man ellers ikke kan. Det kan du absolutt ikke!
Kjedelig svar og upopulært å si men hvis dette innlegget får noen til å tenke seg om er det verdt det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nortech
Det er IKKE sikkerhetsutstyret som redder liv. Det øker marginene minimalt. Det som redder liv er å tenke seg om og ta de riktige beslutningene. Alle i Troms nå sist episode hadde utstyret i orden men det hjelper ingen verdens ting hvis du gjør noen dårlige valg. Det riktige å gjøre er å ikke sette seg i situasjonen der ras kan gå. Ja det er kjedelig og ja det betyr at det er mange steder som ikke kan røres i praksis. Har man ikke respekt for naturen man beveger seg i vil ikke en dippedutt til 3000,- gjøre noe verdens ting fra eller til. Jeg mener det er farligere å kjøpe masse utstyr å tro at nå kan man kjøre plasser man ellers ikke kan. Det kan du absolutt ikke!
Kjedelig svar og upopulært å si men hvis dette innlegget får noen til å tenke seg om er det verdt det.
Ja er såklart enig i at utstyret ikke redder liv men det øker sjangsen for å finne personen betraktelig, tar de forhåndsregler jeg kan når jeg kjører og er obs på skred sjølv men tenker dette kunne like gjerne skjedd meg.
Er veldig enig i at utstyret ikke skal få folk til å tenke at de kan kjøre hvor som helst.
 
En bilselger sa det ganske beskrivende en gang:
De drev et bilverksted hvor de hadde alvorlig mange firtrekkere inne. Biler som egentlig var konstruert for det føret det gikk galt på vinterstid. Problemet var bare at med en gang folk fikk drift på begge akslingene ble de supermann og tok bilene til steder de ikke hadde noen verdens ting å gjøre. Folk med tohjulsdrift kjørte ofte mer fornuftig.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
God gammel statistikk om skred sier at sjansen for å overleve er 80% hvis du blir funnet rett etter skredet har stoppet. Altså hvis dine venner graver deg ut umiddelbart!

Det betyr også at i snitt så er 2 av 10 skredtatte død når skredet stopper opp..

Enkelt oppsummert så vil de av oss som ikke setter oss inn i dette med skredfare eller tar hensyn til det (les endre rute eller blir hjemme noen ganger) stå i elle-melle rekka for å bli statistikk..
 
  • Liker
Reaksjoner: JER
sakset ut fra wikipedia:

Forsking i Italia basert på 422 helt begravde skigåere indikerer hvordan sjansen for å overleve faller:

  • svært raskt fra 92 % innafor 15 min. til bare 30 % etter 35 min. (ofrene blir kvalt)[trenger referanse]
  • nær null etter to timer (ofrene dør av skader eller hypotermi)
(Historisk sett er muligheten for å overleve estimert til 86 % før 15 minhjelpemanskap. er gått, 50 % innenfor 30 min. og 20 % innenfor én time).
 
Det er IKKE sikkerhetsutstyret som redder liv. Det øker marginene minimalt. Det som redder liv er å tenke seg om og ta de riktige beslutningene. Alle i Troms nå sist episode hadde utstyret i orden men det hjelper ingen verdens ting hvis du gjør noen dårlige valg. Det riktige å gjøre er å ikke sette seg i situasjonen der ras kan gå. Ja det er kjedelig og ja det betyr at det er mange steder som ikke kan røres i praksis. Har man ikke respekt for naturen man beveger seg i vil ikke en dippedutt til 3000,- gjøre noe verdens ting fra eller til. Jeg mener det er farligere å kjøpe masse utstyr å tro at nå kan man kjøre plasser man ellers ikke kan. Det kan du absolutt ikke!
Kjedelig svar og upopulært å si men hvis dette innlegget får noen til å tenke seg om er det verdt det.

Du skriver mye bra her, samtidig kan man ikke få helt noia og unngå all risiko heller.
På øya her ville det ført til at man knapt nok kunne beveget seg siden man stort sett uansett hvor man skal må over en isbre eller gjennom en dal.

Jeg kjører alltid med sender/mottaker og krever i tillegg at alle andre i følget gjør det samme hvis vi skal på tur sammen.
En av oss kan potensielt bli tatt av skred selv om skredfaren er max nivå 2 når jeg kjører gjennom de skumle dalene.. I jula hadde vi et eksempel på at det på ingen måte er noen garanti, det gikk et stort skred på tvers av løypa noe tid før vi kom dit. Det var ingen grunn til å mistenke at det var noen der og vi returnerte pga tildragelser i værforholdene.
Sikkerhetsutstyr er bra men må ikke bli en erstatning for å bruke hodet.
Jeg har i tillegg alltid med både inreach og iridium-telefon slik at man får kommunisert hvis man havner i en situasjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: 1 bruker
Hvis du tenker i det du kommer til en litt spooky plass at "oi her må jeg passe på og kanskje ta en snøprøve", så har du allerede gjort en vurdering som er gull verdt. Hvis nakkehårene reiser seg og du kjører likevel fordi du har jo skredsøker, har skredsøkeren ikke hevet sikkerheten men senket den mange hakk.
Det er ikke skredsøkeren som bestemmer om du kan bevege deg noe særlig eller ikke. Det er det dine lokale kunnskaper om området og vettet ditt som gjør.
 
  • Liker
Reaksjoner: JER
Hvis du tenker i det du kommer til en litt spooky plass at "oi her må jeg passe på og kanskje ta en snøprøve", så har du allerede gjort en vurdering som er gull verdt. Hvis nakkehårene reiser seg og du kjører likevel fordi du har jo skredsøker, har skredsøkeren ikke hevet sikkerheten men senket den mange hakk.
Det er ikke skredsøkeren som bestemmer om du kan bevege deg noe særlig eller ikke. Det er det dine lokale kunnskaper om området og vettet ditt som gjør.

For all del, samtidig må man akseptere en viss risiko, så får man gjøre det man kan for å redusere faren i den risikoen man faktisk utsetter seg for.