YAMAHA Yamaha srx 700 1999

larsny3

Medlem
23 Mar 2011
27
0
Lierne
heisann. Har en srx 700 blåtopp som jeg kjøpte usjett av en uerlig kar som jeg fikk frakta hjem til meg. Den fjuska så han mente at en forgasser rens var eneste problemet. Dette viste seg etter at jeg fikk den hjem at sylinder og stempel på starthus sida var totalhavarert, han påsto at han hadde bytta plugger i forrige sessong, noe som var meget rart da det var 3stk forskjellige plugger på den og kun en med rett verdi. På den havarerte sylinderen så sto det en bp5 eller noe så mitt spørsmål her er om noen vet om pluggen kan være nok til havari? Eller om det er en annen faktor som er vanlig på denne sylinderen?
Mvh Lars
 
Er dette noe som ofte skjer? «skjedde» da må vell sylindern ha låst seg totalt i gjerningsøyeblikket.
 
Kommet mere info nå om at wire til eksosventil var avslitt også på den sylinder som var havarert men byttet før jeg henta den, vil dette også ha en medvirkende årsak til havari?
 
Nei altså, hvis veiva er vridd så påvirker dette tenningen etter det jeg har forstått, og man kan få fortenning og dermed eksplopangderer en sylinder eller tre. På 98 ble alle veiver byttet, vet ikke om det var tilfellet på 99, men mener at det var noen tilfeller der 99 ene også vred veivene. Jeg er ikke sikker på det med eksosventilen, kan jo være, men mest sannsynlig er det hoveddysen som er gått helt eller delvis tett i "gjerningsøyeblikket". Kan jo være noe så enkelt som at det er brukt for små dyser i forhold til temp og høyde og strekke (hvor langt man piner den om gangen). Når en ypvs ikke fungerer, merker du det godt, den går rett og slett dårlig. Sylinder, stempel etc, kan du jo etterspørre hos han HS her på forumet, men han er på ferie etter det jeg skjønner. Dermed blir Frank i meistervik nestemann, han har nok det meste du trenger for å reparere denne scooteren. Bruker man feil plugger, så kan det også føre til havari, på denne skal man bare bruke br9ecs.
 
Har selv vært borti en slik. Skjærte først mag side. Ny sylinder + stempel, fant ikke ut hva årsaken var. Funket helt fint etter dette - i ca 20mil. Nytt pang og nå skar den seg på variator siden. Ny sylinder + stempel. Plukket hele motoren/forgassere fra hverandre, rengjorde alt, skylte bensintank, sjekket oljepumpe, byttet alle simmeringene, sjekket indeksering veiv og alt var ok + byttet bensinpumpe. Kjørte så ca 50mil uten problemer/den gikk som den skulle, og så kom neste pang. Denne gangen på midterste sylinder. Ny sylinder + stempel. Møkka ble solgt som rep objekt til en som kjente historikken og som selv påstod at han "viste" hva feilen var. Etter et par tre sylindre og stempler senere, så gav også han opp.

Ingen fant ut hva denne led av og når jeg kjenner etter, så plager dette meg ennå den dag i dag - 14 år etter vi gav den opp.

X-files hele greia.
 
Har selv vært borti en slik. Skjærte først mag side. Ny sylinder + stempel, fant ikke ut hva årsaken var. Funket helt fint etter dette - i ca 20mil. Nytt pang og nå skar den seg på variator siden. Ny sylinder + stempel. Plukket hele motoren/forgassere fra hverandre, rengjorde alt, skylte bensintank, sjekket oljepumpe, byttet alle simmeringene, sjekket indeksering veiv og alt var ok + byttet bensinpumpe. Kjørte så ca 50mil uten problemer/den gikk som den skulle, og så kom neste pang. Denne gangen på midterste sylinder. Ny sylinder + stempel. Møkka ble solgt som rep objekt til en som kjente historikken og som selv påstod at han "viste" hva feilen var. Etter et par tre sylindre og stempler senere, så gav også han opp.

Ingen fant ut hva denne led av og når jeg kjenner etter, så plager dette meg ennå den dag i dag - 14 år etter vi gav den opp.

X-files hele greia.

«No offence»
Men nå håper jeg altså ikke at dette er samme greia men snakket med fler kompetente folk innen samme område nå og tror jeg kansje kan slå meg litt tl ro med at en kombo med gåen powervalve wire og feil tennplugg kan lage en så stor feil på samme sylinder, har forsåvidt demontert de andre sylindrene også å de ser helt strøkne ut.
 
Størrelsen på dysene har jeg ikke sjekka enda. Kommer til og demontere i løpet av uken og se, men disse skal være like på slle 3 ja?