POLARIS Pro Rmk. Mer å gjøre?

Phazerboy

F7 pilot
22 Jul 2012
410
221
Offerdal, Jämtland.
Skal hente en 2013 Pro Rmk 800 155'' om en ukes tid.
Den er påkostet over 40 tusen, med deler som bl.a Skinz løftebøyle fram og bak, Skinz fotsteg, Ice Age Bomber rails, EXIT dempere runt omkring, Splitter nytt Camoplast/Camso Serie 6 belte, dekalkit, RSI racebend styre, tunellforsterking, slides, Zbroz framvogn, 2015 spjeldhus og elstyring, C&A ski, osv osv.

Noe mer dere kommer på som kan være kjekt å ha?:rolleyes:




PS: Bilder kommer neste uke :)
 
Sist redigert:
Er det standard variatoroppsett? Hvis nei kan du jo se på det. Gjøre underverker med et godt kit for å få kreftene i bakken ;)

BTW denne tråden hører vel mer hjemme under pimp my ride. @Garamond
 
  • Liker
Reaksjoner: Phazerboy
Om det blir et prosjekt @MHP så skal vi flytte den :)
Ellers liker jo folk turbo for mer futt, andre piper, variator kit som nevnt over, samt mange andre ting man kan gjøre for å endre utseende og tilpasse din kjøring. Kan være annet oppsett for lys, styre, ski osv
 
  • Liker
Reaksjoner: Phazerboy
Er det standard variatoroppsett? Hvis nei kan du jo se på det. Gjøre underverker med et godt kit for å få kreftene i bakken ;)

BTW denne tråden hører vel mer hjemme under pimp my ride. @Garamond
Andre vekter ja :)

Om det blir et prosjekt @MHP så skal vi flytte den :)
Ellers liker jo folk turbo for mer futt, andre piper, variator kit som nevnt over, samt mange andre ting man kan gjøre for å endre utseende og tilpasse din kjøring. Kan være annet oppsett for lys, styre, ski osv
Lommeboka sier nei til turbo.. :oops: Piper blir det ikke, da det er det som ødelegger scooterkjøringen. Masse bråk å leven = Klager, og begrenset kjøring. (Det er sånn jeg har forstått det ihvertfall :p). Har tenkt på headlight delete kit. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: t76
Sneak peak :p
21556936_10159274803460162_1780296576_o.jpg
 
Andre vekter ja :)


Lommeboka sier nei til turbo.. :oops: Piper blir det ikke, da det er det som ødelegger scooterkjøringen. Masse bråk å leven = Klager, og begrenset kjøring. (Det er sånn jeg har forstått det ihvertfall :p). Har tenkt på headlight delete kit. :)
Har ikke erfaring selv men noen påstår enkelte piper ikke bråker mer enn originalt, bare litt grovere i målet. Selv er jeg også motstander av bråkepotte :)
 
Bmp si pipe kan brukes med std. slutt potte og bråker ikke noe spesielt mer enn original, spi pipe og y-pipe fungere også med std sluttpotte
 
Sikkert mange som er uenige men meg og kanskje noen som blir irritert, men jeg ser ikke påenget med et annet eksosanlegg hvis man ikke vil ha mer lyd og ikke porter eller borrer opp motoren i tillegg. På moderne scootre er det meget lite å hente på bare eksostrim. Generelt sett må man ha minst en 10% økning av effekt for at det er merkbart. Så på en scooter med 13-15 hk så blir den lille økningen av eksos på 7-10hk hvis du er heldig alt for lite. Den endringen man merker av et effektanlegg er endring i effektkurve, ikke mer krefter. Får å få scooteren til å føles raskere prøver gjerne produsenter å fremheve 2takts-kicket og lager noen ekstra hk bare for å ha et tall folk flest kan "relatere" til. På race-scootre hvor man hjerne vil ha alt av krefter på topp er eksos gjerne en populær oppgradering, men de tar også gjerne av på lattelig høye turtall om det skulle være en scooter man bruker til fjellbruk. Derfor vil jeg anbefale men mindre du skal ha bigbore eller turbo å heller bruke tid og penger på ting som faktisk får de kreftene du allerede har i bakken. Snakker da om variatorkitt, giring/reimdrift, osv. Kan vise til bakkeløpet jeg kjørte ifjor men standard scooter jeg kun hadde variatorkitt på og et annet belte. Kjørte ifra alle ski doo 850er, selv 850 mxz'n som ingen trodde jeg skulle kjøre ifra. Kjøre i mod. klassen mod hsk sine maskiner med gen. 3,6 og gen 4 prototype bigbore. Skituppen til maskinen med gen. 4 var bare rundt 1 meter lengre fram en skituppen på min scooter da vi passerte mål. Gen. 3,5 maskinen låg midt imellom. Dette er maskiner som visst nok skal yte rundt 170 hk, men det nytter ikke når de ikke får kreftene i bakken.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phazerboy
På bakkeløp er der mye mer som spiller inn en hk. Førers kunnskap og fysiske fordeler/ulemper , type belte vs løype med mer er ting som veier mye mer enn hk. Kun på 2 ellers identiske maskiner med samme fører kan du nærme deg grunnlag for sammenlikning når vi snakker bakkeløp. Dette tør jeg påstå med ganske stor sikkerhet tross jeg ikke kjører bakkeløp. Ellers er jeg litt uenig ( ikke mye) ang pipe, for ei pipe som tuner +8-10 vi på delen av registert du bruker mest + et variator kit som klarer å utnytte dette vil nok være positivt for mange. At man gjerne kan hente disse gampene med annen topp og luftfilter mod er jo en annen sak og blir jo litt opp til hva den enkelte foretrekker. Det eneste man kan si er at 10+10 ikke nødvendigvis blir 20 når man snakker trim, og i fare for å bli oppfattet feil så mener jeg at ei pipe som gir +10hk samt topp og boksmod som gir +10 jo alene, ikke nødvendigvis gir 20hk ekstra sammen, det kan slå begge veier :) har sett folk trimme mindre hk en originalt med ettermarked deler . Kjører selv original cfi 2 800 i pro og er meget fornøyd med motoren, dette etter å ha eid flere modifiserte maskiner før. Kanskje bare det at man blir eldre? ;p
 
  • Liker
Reaksjoner: Phazerboy
Dette kommer mest bli en ren lekemaskin. Dra ut på fjellet, til Jorm eller Riksgränsen, leke i løssnøen, hoppe, droppe osv.
Scootern ble bygd først for å bli en ren bakkemaskin, men innså ganske fort at han heller ville bruke den til noe annet.
Det kommer bli fler forsterkninger i chassiet og i boggien, så det tåler min type kjøring.
Effekten er jeg ganske så fornøyd med orginal (Går jo tross alt fra en F7, til en pro 800:rolleyes:).
Siden alt er greit maskinelt, så kommer jeg se mer på hva som går å gjøre med utseende.
Blir enten holo lykter eller headlight delete kit. (Har ikke helt bestemt meg).
Finnes det Linq feste for Pro'en? Eller finnes det noe lignende feste, som kan kan bruke for å holde bensindunker, og tunellvesker?
Blir muligvis Boss sete.
Garantert knee vent kit.
Kanskje sly dog ski.

Ser nå at denne tråden kanskje passer bedre i ''Pimp my Ride'', så om admin hadde kunnet flytta den over dit, så hadde det vært supert :)
 
Blir så forbanna! For 1,5 mnd siden så svaret jeg på en annonse på denne scootern. Kom til han å fikk sett på den. Så ganske bra ut, hadde ikke gått langt og hadde blitt påkostet flerfoldige tusen bare på forsterkninger osv. Sa til han at jag skulle kjøpe den. Supert sa han, og at den da var solgt til meg. Han ville bli ferdig med den før jeg henta den. Montere rails, skinz sete og litt annet som han hadde bestilt. Har hatt regelmessig kontakt siden det, og han har sagt at man snart skulle komme dit å hente. Kontaktet han idag og spurte om hvordan det gikk. Da fikk man i svar "Den blev såld igår". Hæ? Vi har tatt hverandre i hånda på at kjøpet er gjort. Jeg har bestilt deler som handguards, a-armer osv, så jeg har til vintern. Og helt ut av det blå så selger han den til noen annen?
 
Muntlig avtale er like bindende som skriftlig avtale. Og har du enda en logg med samtaler dere i mellom ved avtale om kjøp osv har du en sterk sak :)
 
Hadde ikke latt han slippe unna med tanke på at du har kjøpt inn deler osv
 
  • Liker
Reaksjoner: Phazerboy
Så da er det bare å holde utkikk etter ny scooter:rolleyes: Ble litt tvilsom til pro idag, når en kunde kom inn med sin pro (Jobber på et scooterverksted).
Han hadde kjørt 5 mil på løype, og så hadde slidesen smeltet fast i railsen. Den hadde blitt så varm etter bare 5 mil på hardføre at den smeltet. Koblet på dataen, og det sto det at den hadde gått varm 21 ganger på 100 mil. Det er ganske så mye det. Begynnte å tenkte på at det kom til å bli ganske dyrt i lengden med bytte av slides 2-3 ganger i sesongen :eek: For å forhindre det fra å skje, går det jo an å montere ekstra boggiehjul, men det koster 2500 per hjulpar. Noe som vil si rundt 5000 totalt. Men da har man ikke løst problemet med overhetingen.. For å slippe unna det så går det å montere ekstra kjøler, noe som ligger på 6000 kr. Så 11-12000 til for at den skal passe mitt bruk. Den scootern jeg (Skulle kjøpe) var det gjort forsterkninger osv på, noe som jeg trenger for mitt bruk. Så det får jeg også koste på. Nei, jeg tror jeg går bort ifra akkurat proen :unsure:

Hvordan er assaulten i dypsnøen?

Har sett litt på 2014 Ski-Doo summit x 800, Ski-Doo Freeride og Lynx Rave RE 800. Men hvilken av disse tror dere skulle passet meg best? :)
 
Hehe, det er da ikke polaris sin feil at han kunden som kom inn ikke har vett nok til å holde kjøling til scooteren.

Har selv 2013 Pro RMK 800, og den har jeg aldri kjørt varm. Kjørt mange mil etter både løype og løssnø. Kjører jeg uten isrivere på løype kryper den i temp, kjører jeg med isrivere har den alltid holdt seg på 54 grader der den skal ligge, aldri vært et problem. Har nå gått 3.000 km og jeg tok av de originale sleidene bare for å skifte de, men de hadde mye slitestoff igjen, så å si at man må bytte sleider 2-3 ganger pr. sesong er det værste jeg har hørt.

Men er blitt et stort marked, så du har mange valg innen både ski-doo, yamaha, ac og lynx.
 
Har jobbet her siden 2015, og det hender nå og da at samme scooter kommer inn både 2-3 ganger hver sesong for å bytte slides, hehe. Men nå er det sånn at man har brede rette fine scooterløyper her, så de fleste prøver å makse ut scootern på knallhardt føre noe som igjen skaper friktion og slitage på slides :)

Denne kunden er en same som lett kjører 800 mil på en sesong. Så det er mye kjøring og lite stopp, så kan forstå hvorfor den går varm :)
Men ble litt overrassket over hvor mange ganger det hadde skjedd :)
 
Har jobbet her siden 2015, og det hender nå og da at samme scooter kommer inn både 2-3 ganger hver sesong for å bytte slides, hehe. Men nå er det sånn at man har brede rette fine scooterløyper her, så de fleste prøver å makse ut scootern på knallhardt føre noe som igjen skaper friktion og slitage på slides :)

Denne kunden er en same som lett kjører 800 mil på en sesong. Så det er mye kjøring og lite stopp, så kan forstå hvorfor den går varm :)
Men ble litt overrassket over hvor mange ganger det hadde skjedd :)

Syns fortsatt det er rart å skifte slides 3 ganger på en sesong :p Uansett, er Polaris så mye dårligere på slides enn andre merker? Er ikke akkurat high tech, sånn som motorer. Har vel med hvor mye snø de får. Høres ut som kundene dine er for dårlig å putte ut isrivere.

Ja. man kan jo ha flere boggihjul, men har som sagt på 3.000 km ikke vært et problem på min, og har kjørt på samme slides hele tiden. Byttet først nå i slutten av sesongen sist etter 5 sesonger på samme slides, bare fordi jeg hadde nye grafitt-sleider liggende å slenge.

Alternativet er å kjøpe en scooter med flere boggihjul og ekstra kjølere.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phazerboy
Har jobbet her siden 2015, og det hender nå og da at samme scooter kommer inn både 2-3 ganger hver sesong for å bytte slides, hehe. Men nå er det sånn at man har brede rette fine scooterløyper her, så de fleste prøver å makse ut scootern på knallhardt føre noe som igjen skaper friktion og slitage på slides :)

Denne kunden er en same som lett kjører 800 mil på en sesong. Så det er mye kjøring og lite stopp, så kan forstå hvorfor den går varm :)
Men ble litt overrassket over hvor mange ganger det hadde skjedd :)
Ser fortsatt ikke at problemet ligger ved scooteren? Dersom en kunde som du sier sliter ut 3 sett sleider ila. en sessong så er det jo tydelig at dette er en person som virkelig ikke bryr seg om temperatur og kjøling. Har selv hatt pro rmk og assault i pro chassiet uten å klart å slite ut sleidene. Er bare snakk om sunn fornuft og følge med på temp samt bruke isriverne ved hardt underlag. Ellers må jo denne såkalte kunden kjøpe en scooter som passer for hans bruk da pro rmk tydelig vis ikke er noe denne herremannen burde ha...
 
Njaa, tenker vel mer på reiner en på scootern :) Som sagt så kjører han ut i fjellet hver dag for å se etter reinene sine. Han hadde kjørt fullgass i 5 minutter i strekk viste det seg også :hmm: Etter scootern slår av seg etter den hadde blitt varm, så starter han den opp så fort det er mulig å kjører videre:oops: Så han tar ikke så mye hensyn til scootern sin. Så det er ikke bare scootern sin feil for å si det sånn. Men igjen, med en ekstra kjøler så ville ikke problemet ha oppstått like ofte som det gjør heller :) Og isrivere er noe som han ikke har. Har spurt om han ville at man skulle montere det til han, men det hadde har ikke råd til..
 
Hehe, må jo le litt når jeg leser det du skriver :) Altså ler av samen.

Er kanskje ikke så rart at en Pro har gått seg varm så mange ganger hvis han ligger på full gass i 5 minutter i strekk på hardt underlag UTEN isrivere. Fortell meg hvilken moderne fjellscooter som tåler det uten å gå seg varm. Det gjelder for alt av 2 taktere.

Blir litt feil å si at det Polaris det er noe galt med da. Er jo samen som ikke har vett til å ta vare på utstyret sitt.